Het parmesansås

Grillsäsongen är igång i full fart och i helgen fick jag med mig en bok från mamma; "Gott till grillat". I den hittade jag den här såsen som var verkligen god. Så god att jag när maten var uppäten på tallriken insåg att jag satt och tog åt mig bara sås att sitta och mumsa på. Och det är inte likt mig.

Enligt boken är såsen god till grillad lax och grillade grönsaker, men jag vågade mig på den till grillad fläskkarré. Funkade.

Såsen mår bra av att stå och gotta till sig i kylen inför servering för att smakerna ska hinna gifta sig. Så här gör du den:

Het parmesansås
4 port

1-2 vitlöksklyftor
1-2 dl riven parmesanost
2 dl creme fraiche
1-2 äggulor
1 tsk sambal oelek
salt och peppar

Pressa vitlöken och riv parmesanen. Blanda ihop ingredienserna och smaka av med salt och peppar. Låt såsen stå i några timmar och smaka av på nytt.

Mina kommentarer: Jag gjorde denna med 1 dl parmesan, 1 äggula och 1 vitlöksklyfta och den smakade utmärkt. Och nej, den går inte att göra mjölkfri :)

Kommentarer

  1. Parmesanost som är så himla gott!! Såsen låter som något jag måste prova nu när grillsäsongen snart sätter fart:)

    SvaraRadera
  2. Denna måste jag absolut testa, älskar parmesan!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg