Jamie Olivers delikatesspotatis med vitlök och rosmarin

Jamie Olivers serie "30 minute meals" går på svensk tv just nu, och man kan se det senaste avsnittet under en begränsad period. Tack och lov för det - för då kunde jag se om just det här avsnittet några gånger och försöka skriva ner vad han egentligen gjorde med de där potatisarna. Jag har inte kunnat hitta receptet någonstans på nätet och jag har inte boken. Så jag ber om ursäkt redan nu för om jag missat något eller anger fel mängder.

Potatisen blir mycket god och är ett gott alternativ till ungsbakad potatis om man inte har en ugn.

Jamie Olivers delikatesspotatis med vitlök och rosmarin

4 portioner

1 påse delikatesspotatis, eller borstad färskpotatis med skalet på. (ca 500 g?) Det ska vara små, hela potatisar.
olivolja
1 hel vitlök
rosmarin
salt och nymalen svartpeppar
saft av ½ citron, knappt

Lägg potatisarna i en traktörpanna och häll över redan uppkokt vatten så att de täcks. Häll i lite salt och bryt ner en hel vitlök. Vitlöksklyftorna ska ha skalet på och koka med potatisen. Låt koka 10-15 minuter. Ta upp en potatis och lägg på en skärbräda och tryck med tummen på den. Om den ger efter och spricker upp är den klar så långt.

Häll av potatisen i ett durkslag,sätt tillbaka pannan på spisen, häll i någon matsked olivolja och lägg sedan tillbaka potatisen (ja och alla vitlöksklyftor såklart) i pannan igen på ganska hög värme. Ta en potatispress och tryck försiktigt på potatisarna. De ska bara bli tillplattade, inte mosade. De spricker upp och får större yta mot traktörpannan. Låt steka.

Fiska upp 2 vitlöksklyftor på en skärbräda. Mosa dem med en gaffel. Häll på salt och peppar och mosa runt. Lägg tillbaka vitlöksmoset i stekpannan och rör runt. (Jamie kastar runt potatisarna lite snyggt.) Låt steka tills de får en vacker yta.

Smaksätt med salt, nymalen svartpeppar och lite färsk rosmarin. Bryt gärna rosmarinbladen något så att smaken frigörs. Rör runt. Precis före servering pressar du in saften från knappt ½ citron. Rör runt och låt fräsa kanske 30 sekunder innan du tar pannan från värmen och serverar.

Mina kommentarer: Receptet ligger inte på recept.nu, utan där hänvisar man till jamieoliver.com. Men där ligger inget heller vad jag kunde se. Så jag har försökt anteckna vad han sa i programmet. Gott blev det i alla fall :)

Kommentarer

  1. Jag tror att du kan hitta potatisreceptet i sin helhet på engelska om du googlar på "Steak sarnie, crispy new potatoes..
    Då får du träff på bl a dailymail.co.uk där Jamie har en hel meny där denna potatisrätt ser ut att förekomma.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg