Grahams- och dinkelbröd


För flera år sedan gick tv-serien "Bullar av stål" på SVT och jag älskade det programmet. Camilla Plum driver Fuglebjergaard som är plantskola, café och butik. (De har nog internets fulaste webbplats.) Camilla har skrivit både kokböcker och trädgårdsböcker, och hennes tv-program visar upp en otroligt skön livsstil typ dansk Mandelmann. Man vill liksom bara dit och leva hennes liv. I alla fall det hon visar upp på tv :)

Jag ramlade över ett av avsnitten på nätet där hon visade ett synnerligen enkelt bröd och jag blev ju tvungen att prova. Om du tycker att sånt där riktigt grovt danskt rågbröd smakar lite för syrligt, är detta brödet för dig. Camilla strosade i avsnittet ut till maken som stod vid kvarnen och bad om grovmalet mjöl som hon sedan skopade upp i ett färgglatt och slitet handfat i emalj. Jag å andra sidan gick till Coop och försökte hitta så grovt mjöl det gick och eh, nä det var inte riktigt samma nä. Så jag fick freestyla lite och la helt enkelt till hela havrekärnor ur Risentas sortiment. Jag tog ungefär 1 dl havrekärnor och fyllde på med grahamsmjöl tills vågen visade 500 gram.

Receptet nedan är som jag gjorde - och det blev jättegott fast min deg inte såg ut som Camillas.  Spola fram 19 min in i programmet så ser du exakt hur blöt hennes deg är. Min såg inte riktig så blöt ut, men nåt åt det hållet. Det är superenkelt att svänga ihop på morgonen, låta stå svalt medan man är på jobbet, och sedan baka av när man kommer hem. Du bara måste prova.

Grahams- och dinkelbröd

2 limpor

Ingredienser
7-8 dl vatten
5 gram färsk jäst
1 tsk honung
2 msk salt
3 msk tahini
500 g grovt grahamsmjöl
500 g grovt ölandsvetemjöl, emmer eller fullkornssdinkelmjöl
(ev 1 dl hela havrekärnor om du vill göra som jag gjorde)
lite smör eller olja till formarna om du inte använder papper som jag gör

Gör så här
Ta två bakplåtspapper, blöt ner och krama ur dem. Då blir de enklare att hantera när du lägger dem dina i två brödformar. Har du inget bakplåtspapper så smöra formarna.

Lös upp jästen i vattnet. Häll i tahini och salt och rör runt. Lägg i mjölet och rör tills det blandat sig. Du behöver inte knåda eller köra i maskin. "Degen" är jättevattning och det ska vara så. Häll degen i formarna. Fyll dem bara till hälften för det ska finnas plats att jäsa till det dubbla. Ställ formarna svalt (jag ställde dem i skafferiet) med en handduk över. De ska jäsa ungefär 8 timmar, så det är perfekt att veva ihop på morgonen och gå till jobbet. Har du bröden stående i rumstemperatur går jäsningen snabbare.

Sätt ugnen på 200 grader C (inte varmluft) och baka bröden i ca 45 minuter. Om du knackar på brödet ska det låta dovt ihåligt. Du kan också sätta en termometer i det och när det håller 98 grader är det klart.

Vält ut bröden ur sina formar, lägg på ett bakgaller med en handduk över, och låt det svalna helt innan du skär i det.

Smaklig spis!







Kommentarer

Populära inlägg