Syrade morötter


Surkål har aldrig varit någon favorit, det ska jag börja med att erkänna. Så fick jag boken Fermentera 2.0 av mina kollegor i födelsedagspresent och en tid därefter kom en annan kollega och visade hur man syrar grönsaker på jobbet. Då måste jag ju prova. Sedan dess har jag läst på både i boken och på nätet. Det finns utmärkta sajter, tex Surtanten, och facebookgrupper och youtubers som lär ut allt de kan om att syra grönsaker. 

Nu har jag rivna morötter, blomkål och cocktailtomater på gång i skafferiet. Och så de här morötterna i bit då som jag öppnade och smakade på häromdagen. Och de var SÅ goda! Måste göra en ny burk för den här kommer att gå åt.

Jag är ingen expert och kommer inte att förklara hela processen. Men om du vill veta mer rekommenderar jag den här videon på youtube som förklarar det hela väldigt pedagogiskt.  
Spola fram ca 5 min 30 sek i filmen så börjar han prata om att syra, eller fermentera, grönsaker. 

Det finns alltså ett grundrecept som man kan applicera på många olika sorters grönsaker. Salthalten är viktig, liksom att du kollar att processen verkligen är igång. Det ska bubbla och pysa om din burk redan efter ett par dagar. Om det inte gör det hade jag varit försiktig och kastat innehållet. (Jag vet att en del säger att man ska smaka sig fram, men det gör alltså inte jag då det finns en liten risk för skitjobbiga bakterier förökat sig.) 

Grundreceptet


grönsaker, vikt i gram + vatten, vikt i gram = total vikt i gram

total vikt i gram x 0,025 = salt, vikt i gram


Du behöver en glasburk med lock. Gärna en med gummipackning, men det går bra med skruvlock också. Du behöver råa grönsaker, ev kryddning, krankallt vatten och salt. En del säger att man måste ha jodfritt salt men mina grönsaker bubblar finfint med jodberikat salt också. 

Ja, det är ungefär allt.

Mängderna nedan får du anpassa till storleken på din burk helt enkelt.

Syrade morötter

1 burk

Skalade morötter i bitar, tillräcklig mängd för att fylla din burk upp till 2-3 cm från kanten
½-1 gul lök, skalad, i klyftor
1-2 vitlöksklyftor, skalade och hela
½-1 tsk gula senapsfrön
en kvist timjan
salt
vatten
Något att tynga ner med

Tvätta händerna. Rengör din burk noga. Ställ den tomma burken på en hushållsvåg och nollställ den. Varva morötter, lök, vitlök, senapsfrön och timjan i burken och fyll på med vatten upp till ca 2 cm från kanten. Notera vikten i gram. Detta är din totalvikt. Multiplicera din totalvikt med 0,025. Resultatet är mängden salt du ska ha i gram. 

Häll av vattnet i en annan väl rengjord burk eller shaker. Lägg i rätt mängd salt. Skaka tills saltet löst sig. Häll saltlösningen över dina morötter. 

Nu är det viktigt att ALLT är under ytan. Tyng ner morötterna antingen med ett tvättat vitkålsblad, en väl rengjord glastyngd eller en vanlig enliters plastpåse fylld med lite vatten. Förslut burken.

Låt burken stå mörkt i rumstemperatur ett par dagar tills processen är igång. Ställ burken i ett skåp, lägg en handduk om eller en papp-påse över. Om du har skruvlock får du pysa locket en gång om dagen, dvs släppa ut koldioxiden, de första dagarna. Det ska gå snabbt - du ska inte släppa in luft! Så vrid, pys, stäng. Om du har en burk med gummiring ska det fungera så att koldioxiden pyser ut men ingen luft kommer in. Men... en del burkar klarar inte trycket och då kan det säga poff och burken går sönder. Jag har faktiskt pyst även burkar med gummiring första och andra dagen. Det ger ju också en hint om processen är igång eller ej. Tips; ha en tallrik under burken, för om det pyser ut som det ska kommer det ut vatten också. 

Efter 4-7 dagar ställer du in din burk antingen i ett svalt skafferi eller i kylskåpet. Märk burken så att du vet när du kan börja äta.  Du kan äta redan efter 3-4 veckor. Då har processen inte kommit så långt. Eller så väntar du 2-3 månader, det är upp till dig. Jag har en burk på vänt som jag ska öppna i sommar :)

När du väl öppnat burken ska du äta upp innehållet inom någon vecka. Då håller den inte så länge. 

Lycka till!






Kommentarer

Populära inlägg