Fattet lahme - friterat pitabröd med köttfärs


Zeina Mourtada började med en blogg och började senare synas i tv. Nu har hon gett ut två kokböcker och detta recept är från hennes första. Det finns så mycket spännande mat i den! 

Förutom att rätten blir så här vacker på matbordet så smakade det fantastiskt också. Det känns ovant med kryddblandningen sju kryddor, framförallt kryddnejlikan är framträdande, och familjen associerade doften till jul. Och då hade jag ändå tagit mindre kryddnejlika i kryddblandningen än vad receptet föreskrev. Nåja, det var inget som hindrade någon från att äta i alla fall. Det var inte en smula kvar när familjen lämnade matbordet.

I receptet står det att man kan använda pitabröd eller libabröd. Jag använde libabröd, du vet de där stora tunnbröden man gör falafelrullar av. Göta Petter så gott det var när det var friterat! Kikärter tog jag färdigkokta på burk, och bara en burk. De blev väldigt mosiga, men det gjorde ingenting. 

Kan man göra en vegetarisk variant? I kokboken berättar Zeina att man helt enkelt kan utesluta köttfärsen. Jag kan också tänka mig att det blir gott med någon form av vegofärs. Som du ser är det väldigt lite kött per person, så om du äter mindre kött av klimatskäl är detta ett utmärkt feg-vego-recept. Välj gärna vilt eller ekokött. 

Fattet lahme

4-6 portioner

4 pita- eller libabröd
250 g köttfärs av valfri sort
1 tsk sju kryddor (se nedan)
salt och svartpeppar
rapsolja till fritering och stekning

Yoghurtsås
ca 8 dl naturell yoghurt, 3%
ev ½ dl tahini
1-2 pressade vitlöksklyftor
saften från ½ citron
salt

Kikärter
500 g kokta och avrunna kikärter
4-5 dl vatten, gärna kikärtornas kokvatten
saften från 1 citron
salt och svartpeppar

Garnering
15 smör + 1 msk rapsolja
1 dl pinjenötter
½ tsk malen kanel
1 tsk paprika- eller chilipulver
ev granatäpplekärnor och/eller hackad persilja

Gör så här
Dela brödet i små fyrkanter. Hetta upp olja till 180 grader i en kastrull eller fritös. Fritera brödet gyllene och låt rinna av på hushållspapper. 

Stek färsen i olja i en stekpanna tills den fått färg och smular sig. Krydda med sju kryddor och lite salt. Håll varmt och ställ åt sidan.

Blanda ingredienserna till yoghurtsåsen och vispa såsen slät.

Värm kikärtorna i en kastrull tillsammans med vatten, citronsaft, salt och peppar. Mosa dem lätt med baksidan av en sked medan de blir varma. Smaka av och tillsätt mer vatten om det känns för torrt.

Värm smöret och olja i en stekpanna och rosta pinjenötterna gyllene.

Lägg upp det rostade brödet på ett vackert fat eller stor skärbräda. Lägg de varme kikärtorna med sin vätska ovanpå och ringla över yoghurtsåsen. Lägg på färsen ovanpå. Toppa med pinjenötter i sin smörblandning och pudra över kanel och paprikapulver. Garnera med granatäppelkärnor och persilja om du har det. 

Servera genast.

Mina kommentarer: Jag fick skruva lite på receptet för att allergianpassa det. Jag bytte ut yoghurten mot Oatlys iMat Fraiche och stannade vid en burk, dvs 2 dl. Och så använde jag rostade saltade solrosfrön istället för pinjenötter. Men det var allt som behövdes. 


Sju kryddor

Blanda ihop 
1 tsk mald kardemumma
2 tsk mald vitpeppar
8 tsk mald svartpeppar
2 tsk mald kanel
1 tsk mald muskotnöt
2 tsk mald ingefära
4 tsk mald kryddnejlika (jag tog 3)

Kommentarer

Populära inlägg