Mascarponeparfait med espressokaramell


Varenda nyår har jag mest bryderier över efterrätten. Det ska vara gott, festligt, allergianpassat och allt det där. Oftast blir det något med choklad. Men den här gången hittade jag ett recept på en parfait som blev rackarns god. Och nej, jag försökte mig inte ens på att allergianpassa. Mascarpone är mascarpone och grädde är grädde. Ersättningsprodukterna må se likadana ut, men smakar helt annorlunda. Allergikerna fick helt enkelt en annan efterrätt. 

Det är lite, lite vin i den här rätten och jag gissar att det är för att ändra fryspunkten. Samtidigt funderar jag på hur två matskedar 5% vin kan påverka. Det gav ingen smak i alla fall...

Jag gjorde parfaiten på morgonen och kanske borde den stått i frysen ett helt dygn. Jag tog fram den tjugo minuter före som receptet föreskrev och då hade allt nästan smält innan det var dags för servering. Den varma, nykokta såsen hjälpte såklart till. Dessutom smälte det där glittriga pulvret jag köpt för att nyårspiffa tillrättningen bort direkt. På bilden ser alltså efterrätten inte sådär kokbokstjusig ut. Men smaken mina vänner, smaken!

I ursprungsreceptet som jag hittade online på ELLE Mat & Vin skulle man strö över amarettokakor, men de uteslöt jag faktiskt av allergiskäl och lade dit ett annat kex istället. 

Mascarponeparfait med espressokaramell

8 portioner

Parfait
2 äggulor
1 ½ dl strösocker
250 g mascarpone
2 msk vitt dessertvin, gärna port eller muscat
4 dl vispgrädde

Espressokaramell
2 dl vispgrädde
2 dl farinsocker
1 gnutta espresso-pulverkaffe alt 1 tsk vanligt snabbkaffepulver
20 g smör

Servera med amaretti (italienska mandelkakor), mandelbiskvier eller något annat som ger lite crunch.

Gör så här
Vispa upp äggulor och socker till ett ljust och fluffigt skum med elvisp. Det tar en liten stund. Sockret ska lösa sig. Rör försiktigt ner mascarpone och dessertvin med en slickepott.

Vispa upp grädden i en annan bunke och vänd sedan försiktigt ner mascarponeblandningen med en slickepott i grädden. Vispa inte. Du vill behålla fluffet.

Häll blandningen i en frystålig behållare med lock. Täck med lock och låt stå i frysen över natt.

Ta ut parfaiten från frysen 20 minuter före servering och ta fram faten du ska servera desserten på. Värm upp grädde, farin och kaffepulver i en liten kastrull. Låt koka lite försiktigt på medelvärme 5–10 minuter och rör om tills det tjocknar något. Ta kastrullen från värmen och rör ner smöret tills det smält.

Skeda upp parfaiten vackert på serveringsfaten, ringla espressokaramell över och strössla över något som ger crunch. Servera genast. 


Kommentarer

Populära inlägg