Butternutpumpasoppa



En soppa värmer gott när det blåser kallt utomhus. Den här svängde jag ihop när jag såg att jag hade en butternutpumpa som låg och började bli lite tråkig. En snabb googling gav mig ett recept med ingredienser jag hade hemma på ICAs webbplats. Dagen därpå var vi på promenad och hade med oss soppan i en mattermos. Sällan har väl en soppa smakat så gott.

Det är inte många ingredienser. Har du bara en butternutpumpa gissar jag att du har resten i kylen. Så det finns inget att tveka på. 

Butternutsoppa

4 portioner

2 dl blötlagda små vita bönor
1 liten butternutpumpa
2 msk olivolja
1 hackad gul lök
1 skivad vitlöksklyfta
1 hackad röd chili
1 dl vitt vin
1 l grönsaksbuljong
salt och peppar
1 apelsin

Till servering
ev rostade kikärter
hackad persilja
bröd

Gör så här
Blötlägg bönorna över natten.
Skala och tärna pumpan i bitar. Fräs i olja tillsammans med lök, vitlök, vita bönor och chili.
Häll på vitt vin och buljong. Koka upp och låt sjuda ca 20-30 minuter eller tills pumpan känns mjuk.
Mixa soppan slät och smaka av med salt, peppar och juice från en apelsin.
Till servering: Toppa ev med rostade kikärter, persilja och servera ett gott bröd till pumpasoppan.

Mina kommentarer: Jag använda färdigkokta bönor på konservburk. Så jag kokade pumpa, lök, vitlök och chili tillsammans med vätskan och tillsatte de sköljda bönorna på slutet.


Kommentarer

Populära inlägg