Rökig lammstek

foto: Anders Hansson

Lammstek hör påsken till. Det finns oändligt många recept att följa, men just det här är nog det godaste jag smakat! Det är Marcus Aujalay som ligger bakom det och det publicerades i Allt Om Mat nr 6 2011. I en liten notis skriver Cecilia Lundin från provköket "Jag har aldrig ätit så god lammstek förut". Äldsta dottern är generellt skeptisk till kött. Men hennes omdöme var "Det var det godaste kött jag ätit. Bättre än grillspjut!" (Ja, grillspjut som i Scans färdigmarinerade kött - dotterns favoritkött).

Den rökiga smaken var verkligen pricken över i. Jag säger bara: Prova!

Grillat vårlamm
8 portioner

1 lammstek med ben, 2½ kg
8 vitlöksklyftor
½ kruka timjan
1 msk salt
½ tsk nymald svartpeppar
rökspån till grillen

Krydda lammsteken med skalad och krossad vitlök, timjan, salt och svartpeppar. Grilla steken i en klotgrill på indirekt värme med lite rökspån på glöden. Stäng locket och låt steken grillas på medelvärme till 62 graders innertemperatur. Beräkna 1 timme 40 minuter.

Låt köttet vila ca 15 minuter innan det skärs i skivor.

Mina kommentarer: Vi var inte så många, så jag köpte en benfri lammstek på 1 kg. Det kortade ner tiden till ca 50 minuter. Förutom att gnida in köttet i kryddorna gjorde jag också jack i köttet och pillade ner bitar av vitlök där. Totalt använde jag 4 klyftor vitlök.

Kommentarer

Populära inlägg