Caponata

När du läser ingredienslistan tänker du säkert på rataouille, och ja caponata har många likheter med den franska grönsaksröran. Caponata kommer från Sicilien och får ett extra bett på slutet av kapris, och crunch av rostade pinjenötter. Enkelt att göra, smakar mycket och kan användas till mycket. Till exempel som tillbehör till grillat kött, fisk eller kyckling. Eller varför inte som sås till pastan?

Receptet är hämtat ur Caroline Hofbergs "Medelhavsmat till vardag och fest".

Caponata
4 portioner

1 gul lök
4 vitlöksklyftor
1 aubergine
1 squash
1 röd paprika
1 gul paprika
olivolja
2 tsk basilika
1 msk tomatpuré
2 burkar krossade tomater (400 g)
2 tärningar grönsaksbuljong
3/4 dl pinjenötter
4 msk kapris
1 dl hackad bladpersilja
salt och nymalen svartpeppar

Hacka lök och vitlök. Ansa och skär grönsakerna i knubbiga bitar. Fräs lök och vitlök i olivolja utan att de tar färg. Blanda i grönsakerna och låt dem fräsa med en liten stund.

Tillsätt basilika, tomatpuré, tomater och buljong. Låt grönsaksröran koka ihop under lock 20-30 minuter. Rör om då och då.

Rosta pinjenötterna i en torr och het stekpanna. Vakta dem så att de inte bränns.

Krama vätskan ur kaprisen och hacka den grovt. Blanda kapris och persilja i grytan och smaka av med salt och peppar. Strö över pinjenötterna.

Mina kommentarer: Jag har börjat använda Muttis krossade tomater och det gör skillnad för smaken! Pinjenötter tillhör det familjemedlemmarna är allergiska mot, så på bilden har jag strött över några enstaka för att det ska synas att de ingår, men jag serverade dem bredvid så att vi som tål dem kunde strö över dem själva. Jag hade bara cocktailkapris, alltså stora kaprisar "på pinne", hemma och jag ville inte hacka dem utan rörde bara ner dem.

Kommentarer

  1. Vad gott och vilken fin blogg du har =) Ny tävling på min matblogg som avslutas imorgon så kika gärna in där om du gillar kaffe =)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg