Kikärter med spiskummin

Det är varken svårt eller krångligt att äta mer bönor och ärtor till vardags. Nuförtiden finns de att köpa färdigkokta på burk. Bara att öppna och låta rinna av. Jag är förtjust i kikärtor och tänkte att de här skulle jag nog få behålla för mig själv vid middagsbordet. Men icke! De försvann i ett nafs.

Receptet är hämtat från Caroline Hofbergs kokbok "Medelhavsmat till vardag och fest".


Kikärter med spiskummin

1 burk kokta kikärter, ca 400 g
2 pressade vitlöksklyftor
1 tsk spiskummin
2 msk olivolja
rivet skal av ½ citron
½ dl hackad koriander
salt

Skölj kikärterna och låt dem rinna av. Fräs kikärter, vitlök och spiskummin i olivolja i ca 2 minuter. Blanda i citronskal och koriander och smaka av med salt. Servera som tillbehör.

Mina kommentarer: Det går supersnabbt och enkelt att göra detta. Bra "utfyllnadsrätt" om du får extra matgäster vid bordet som du inte räknat med. Som jag skrivit tidigare på bloggen är jag skeptisk till koriander och jag tog kanske 1 msk istället för ½ dl. Men det blev en riktigt fin smakbrytning. Möjligen att jag tar lite citronsaft över kikärtorna nästa gång också, tror det kan ge en extra twist.

Kommentarer

Populära inlägg