Örtbakad falukorv

Efter en jul- och nyårshelg med god mat och god dricka och kanske lite för mycket sötsaker, känns det bra med lite nyttigare vardagsmat igen. Inspiration kom med Expressens bilaga 118 GI-recept. Där fastnade jag för den här rätten, vilket egentligen är lite konstigt. Falukorv är inte familjens favorit. Barnen tycker den är godare rå än tillagad och jag är benägen att hålla med. Men, jag föll för bilden. Det såg läckert ut helt enkelt. Lika läckert fick jag inte till det, men jag tror ni förstår principen med att sticka in grönsaker i korven.

Örtbakad falukorv
4 portioner

1 falukorvsring, ca 600 g
1 aubergine
1 squash
150 g mozzarella (gärna den fasta gratängosten på rulle)
½ burk svart tapenade, a 140 g
salt, svartpeppar
1 burk gröna oliver, ca 100 g
3 tomater
3 små rödlökar
1 msk olivolja
1 msk krämig balsamvinäger
1 msk torkade örter, tex basilika och timjan
Lite färska örter, tex timjan och rosmarin

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg upp falukorven på en ugnsplåt med kanter. Skär snitt i korven så att det blir skåror. Skär squash och aubergine i skivor, skär mozzarellan i skivor. Fördela tapenade i varannan skåra och tryck ner aubergine, squash och mozzarella i skårorna. Placera de resterande aubergine- och squashskivorna på ugnsplåten runtom korven. Strö på salt och peppar.

Skär tomaterna i mindre bitar och skiva rödlöken. Blanda tomater, rödlök, oliver, olja, balsamvinäger och örter på plåten. Sätt in i ugnen i cirka 25 minuter.

Hacka de färska örterna och strö över falukorven.

Mina kommentarer: Jag tog gul lök istället för rödlök, och vanlig balsamvinäger istället för krämig. Men det blev riktigt gott. Till korven serverades fullkornsris från Saltå Kvarn - det godaste fullkornsris jag smakat hittills.

Kommentarer

Populära inlägg