Barnens bästa köttfärssoppa

"Går hem hos barnen" stod det på tvärs över bilden till det här receptet i Expressens bilaga "118 GI-recept". Värt att prova tänkte jag. Och banne mig om de inte hade rätt. Båda barnen gav soppan tummen upp! "Den bästa soppan!" sa den ena av dem. Så ja, den får sin plats här på bloggen. En enkel vardagssoppa som passar fint i vintermörkret. Och jo, den smakar bra för oss vuxna också.

Köttfärs- och rotfruktssoppa
4 portioner

500 g köttfärs
7 dl grovt rivna rotfrukter (morötter, palsternacka, kålrot, rotselleri)
1 gul lök
olivolja
13 dl vatten
3 msk kalvfond eller 2 buljongtärningar
3 msk tomatpuré
1 lagerblad
2 tsk timjan
salt och peppar


Skala och riv rotfrukterna och löken grovt. Häll lite olivolja i en stor gryta och lägg i grönsakerna och fräs dem i ett par minuter. Tillsätt vatten, fond, tomatpuré, lagerblad, timjan, salt och peppar. Smula i den råa köttfärsen direkt i grytan och låt koka 15-20 minuter.

Smaka av med mera kryddor eller tomatpuré om det behövs. Servera med ett grovt helkornsbröd.

Mina kommentarer: Jag använde purjo istället för gul lök, och hade i lite riven squash som jag hade liggandes i kylen utöver morot, rotselleri och palsternacka.

Kommentarer

  1. oj, vad många goda soppar jag har hittat recept på idag! den här blir bokmärkt, direkt!

    SvaraRadera
  2. Vad gott det låter. Den här ska jag verkligen laga till mina barn :). Tack!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg