Kyckling med gurka och bacon



Den här rätten publicerades i Allt Om Mat nr 10 2000 och har varit en favorit sedan dess. Rätten ser lyxig ut serverad med en snyggt skivad filé per portion med såsen ovanpå och knaperstekt bacon som topping. Den stekta gurkan blir ofta lite av ett samtalsämne runt bordet, för de flesta har aldrig kommit på tanken att steka gurka.

Kyckling med gurka och bacon
4 portioner

4 kycklingfiléer, ca 500 g
1 msk olja
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 pkt bacon, ca 140 g
1 gurka
1 knippa gräslök
3 msk olja
1 msk fransk ljus senap
1 msk vatten

Pensla kycklingen med olja och krydda med salt och peppar. Strimla baconet och skär gurkan i halvor på längden. Skrapa bort kärnorna med en sked och skär gurkan i stavar. Hacka gräslöken. Rör ihop olja, senap, vatten och hälften av gräslöken. Stek baconet knaprikgt i en stekpanna och låt rinna av på hushållspapper.

Grilla eller stek kycklingen ca 6 minuter på varje sida. Fräs gurkan några minuter i lite olja. Skär kycklingen i snygga skivor och lägg upp på tallriken tillsammans med gurkan. Häll över dressingen och strö över bacon och resten av gräslöken.

Servera med kokt potatis.

Mina kommentarer: Över åren har jag ju förändrat receptet något. Jag steker kycklingen snabbt i stekpanna så att den får lite färg, kryddar med salt, peppar och lite timjan och sätter en termometer i den tjockaste filén. Skjuts in i ugnen och där får den stå tills kycklingen kommit upp i 70 grader. Då får man en saftig och fin kyckling.

Dressingen har jag mycket senap i och en god olivolja. Jag smakar dessutom av med lite salt och lite vinäger för rätta stinget. Det blir rätt lite sås, men det behövs inte så mkt då den är smakrik. Kycklingen ska inte bada.

Gurkan brukar jag inte kärna ur, utan skär den bara i åtta stavar per gurklängd och så steker jag gurkan i baconfettet - då får den lite extra smak. Den blir lite grå men det får man leva med.

Och så är det gott med pressad potatis om man tar sig tid till det. Det smälter bättre i munnen :)

Kommentarer

Populära inlägg