Morotskaka i långpanna


När man ska bjuda många på en gång är det mycket praktiskt att baka i långpanna. Och nuförtiden är det också enkelt att hitta såna recept - Internet myllrar av dem. När jag skulle ha fatt i ett recept på morotskaka så googlade jag och vips hade jag flera kakor på förslag. Jag föll för det här som var lättbakat och blev riktigt gott! Själva kakan blev lätt och fluffig och toppingen var syrligt god. Jag hittade receptet på matklubben.se och receptet heter där "Brorsans morotskaka". För att se recepten på Matklubbens webbplats måste man vara medlem, men det är helt kostnadsfritt att bli det.


Morotskaka i långpanna
24 bitar

6 ägg
6 dl strösocker
1½ dl matolja
9 dl riven morot (ca 700 g)
6 dl vetemjöl
1 msk kanel
1 msk vaniljsocker
1 msk bikarbonat
1 msk bakpulver

Topping:
150 g philadelphiaost
90 g smör
6 dl florsocker

Gör så här:
Vispa ägg och socker poröst. Blanda ner matolja och riven morot och blanda ordentligt. Blanda mjöl, vaniljsocker, kanel, bikarbonat och bakpulver. Blanda ner det i äggsmeten. Rör om helt kort.

Häll smeten i smord långpanna. (Lägg ett bakplåtspapper i botten för att lättare få det att lossna.) Grädda kakan i ca 200 grader i 30 minuter. Lägg ett bakplåtspapper över om det blir för mörk yta.

När kakan har gräddats färdigt och svalnat något, stjälp upp den. Blanda ihop ingredienserna till toppingen med elvisp. Det är en fördel om smöret är rumstempererat. Bred ut toppingen över kakan när kakan svalnat helt. Låt toppingen stelna och skär sedan kakan i rutor.

Mina kommentarer: I vår allergifamilj är det en fördel att det inte är med några nötter. Enbart kanel är lite ovanligt, men ger en tillräcklig smak till kakan.


Kommentarer

Populära inlägg