Pollo al vino bianco


Det är en utmaning att laga mat på endast två (slöa) kokplattor nu under köksrenoveringen. Men det går! I lördagens utgåva av Helsingborgs Dagblad fanns ett recept som jag föll för direkt.
Receptet är hämtat ur "A Tavola - till bords på italienska" av Evald Nalin. Enkelt att göra, enkla ingredienser - och man behöver inte en massa olika grytor och ingen ugn var involverad. Perfekt. Och så fick jag ju tillfälle att inviga min fina Le Creuset-gryta som jag fått i present :)


Pollo al vino bianco
4 personer

1 kg kyckling i bitar
2 burkar tomater
svarta oliver
1 lök
5 vitlöksklyftor
1-2 dl vitt vin

Bryn varsamt kycklingen i (oliv-) olja. Låt löken svettas med kycklingen. När kycklingen fått fin stekyta, lägg i tomater, urkärnade svarta oliver, vitlök samt vitt vin. Tillsätt gärna en buljongtärning eller två!
Låt småputtra minst en timma under lock. Fyll på med lite vätska vid behov.

Ät gärna med endast nybakat bröd.

Mina kommentarer:
Jag har lagt till angivelser av hur mycket tomater och vitlök - så mycket använde jag och det blev gott. Olivolja är aldrig fel och här fick jag chans att använda olivoljan jag köpt direkt på en gård på Rhodos. Oliver med kärna tycker jag generellt är godare, och här hade jag lite kalamataoliver hemma och det var de som fick följa med. Salt har han inte skrivit något om och jag tog både det och svartpeppar samt en gnutta socker för att stötta tomaterna. Och så lite buljongpulver också faktiskt. Nästa gång kommer jag också att ta i en eller två lagerblad för mustighetens skull. Och jag undrar om inte lite gröna örter också kan göra underverk faktiskt. Själv är jag löjligt svag för timjan, men jag kan tänka mig att även oregano kan ge god smak till den här grytan.

Vi åt med ris och bröd till. Barnen gjorde tumme upp och vi vuxna tyckte också mycket om rätten. God bjudmat utan extravaganser.


Kommentarer

  1. ska prova vitvinskycklingen:-)
    hälsar fredrik s

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg