Aubergine med vitlöksyoghurt och örtolja

 


Jag har följt instagramkontot @saltochtahini ett bra tag och ett av hennes recept ligger här på bloggen, också det med aubergine. Det var också det kontot som fick mig att leta upp aleppopeppar och sedan dess är det en stapelvara i mitt kök. Jag hade lovat mig själv att inte köpa fler kokböcker, men när jag fick reda på att Seiran Poon, som ligger bakom instagramkontot, hade gett ut en kokbok så kunde jag inte motstå det. Den heter såklart Salt & Tahini. Detta recept är ur den kokboken.

Tricket med aubergine är att få den riktigt mjuk, och då behöver man pyssla om den lite. Jag brukar skiva och salta den och låta dra en kvart eller så innan jag börjar tillaga den. Och sedan när man steker den så suger den åt sig mängder med matfett. Då blir den underbart mjuk och god! Så om du har ätit smågnisslig och besk aubergine har den helt enkelt inte fått tillräckligt med kärlek... och fett ;) 

Jag serverade detta som tillbehör till grillat tillsammans med potatis/ris, sallad och sås, så därför minskade jag mängden yoghurt från 3 dl till 1dl, för jag ville bara ha lite och dutta över auberginen. I originalet är detta en rätt på egna ben som serveras med bröd.

Aubergine med vitlöksyoghurt och örtolja

4 små portioner

Ingredienser
1 medelstor aubergine skuren i 1½ cm tjocka skivor
2 msk olivolja
en liten knippe dill, finhackad
en liten knippe mynta, finhackad
en liten knippe persilja, finhackad
½ tsk aleppopeppar
rapsolja
flingsalt


Vitlöksyoghurt
1 dl yoghurt, mjölkfri sådan om du vill
1 vitlöksklyfta
kallt vatten
salt

Servera med
färskt vitt bröd tex pita, tunnbröd eller surdegsbröd

Gör så här
Lägg aubergineskivorna på en skärbräda eller en bricka, salta och låt dra en stund, ca 15-30 min. I kokboken får man tipset om att ställa en tallrik ovanpå med en tyngd. Har jag aldrig gjort, det brukar räcka med salt och tid. Torka av vätskan.

Blanda yoghurt med pressad eller finhackad vitlök och lite salt. Smaka av. Späd ev med lite kallt vatten till lagom konsistens. 

Häll olivolja i en liten kastrull på medelvärme, lägg i de hackade örterna  och fräs till de blir frasiga men inte brända. Passa noga. Häll över i en värmetålig skål och låt svalna något. 

Värm en stekpanna med rikligt med olja - raps eller oliv, vilket du föredrar. Stek skivorna gyllenbruna och mjuka. Det tar en stund. Lägg upp de mjuka aubergineskivorna på ett vackert uppläggningsfat efter hand. 

Fördela vitlöksyoghurten över auberginen och klicka över örtoljan. Servera genast. 


Kommentarer

Populära inlägg