Grillad aubergine med chilismör

 


Aubergine är en klurig grönsak. Den kan vara lite tråkseg och besk, men också silkeslent mjuk och alldeles underbar! Mitt första möte med aubergine var just sådär gummiaktig beska och det tog tid innan jag förstod vilken delikatess det kan vara. Det handlar om tillagningen såklart. Att salta den först dämpar beskan och gör att den inte dra åt sig lika mycket fett. På sommaren skivar jag ofta aubergine och låter dem ligga med salt i ca 10 minuter. Det drar ut vätska som jag torkar bort, på med olivolja och sedan på grillen. Det blir gott. Men det är alltid kul med variation. Här är ett recept som jag hittade hos instagramprofilen Saltochtahini. Vi testkörde och japp, detta är en ny favorit. Supergott som side dish på sommarens grillkvällar. Vi grillade dem såklart, men i originalreceptet ska man köra dem i ugnen. Du gör det som passar dig bäst. I originalreceptet ska man äta detta med bröd, men vi åt det till grillat kött, ugnsrostad potatis och hade vitlöksyoghurten som sås till alltihopa.

Ett extra plus är att jag behöver inte allergianpassa rätten - det är ett veganskt recept och därmed mjölkproteinfritt från början. Du kan självklart använda vanligt smör och yoghurt om det är det du har hemma.

Prova! Du kommer inte att bli besviken. 

Grillad aubergine med chilismör

2 portioner
Obs! 15 min i saltat vatten + ca 1 timme i ugn! (snabbare på grillen)

Auberginer
2 medelstora auberginer + 2 tsk salt
2 msk olivolja
salt och peppar
2 msk finhackad persilja

Tomat- och chilismör
1 msk tomatpuré
3 msk mjölkfritt smör
2 msk olivolja
½-1 msk aleppochili eller andra milda chiliflakes
1-2 tsk heta chiliflakes
1 tsk rökt eller vanligt paprikapulver
salt efter smak

Vitlöksyoghurt
300 g växtbaserad grekisk yoghurt
2 vitlöksklyftor, pressade
1 tsk torkad mynta
2-3 msk vatten

Gör så här
Sätt igång ugnen på 200 grader C. Eller starta grillen :)

Lägg auberginen på skärbrädan och sätt knivspetsen 2 cm nedanför fästet och skär ett snitt i mitten längs med hela grönsaken. Vänd den ett halvt varv och skär ett likadant snitt till. Nu är den skuren i fyra klyftor och sitter ihop längst upp (titta på bilden så förstår du hur du ska göra).

Fyll en stor skål med kallt vatten och lägg i 1 tsk salt. Lägg ner auberginerna och låt stå ca 15 minuter. Under tiden kan du blanda ihop ingredienserna till vitlöksyoghurtsåsen så smakerna hinner gifta sig. 

Låt auberginerna rinna av ordentligt. Gnid in dem utan och innan med olivolja, salta och peppra. Rosta dem mitt i ugnen i ca 30 minuter. Vänd på dem och rosta dem ca 20-30 minuter till. (Det går snabbare på grillen, kanske 20 min totalt). De ska vara mjuka och krämiga med fin färg.

Gör chilismöret. Hetta upp olivolja i en panna, tillsätt smör och tomatpuré och rör runt. Tillsätt kryddorna och rör runt i ca 1 minut. Det ska bli hett, men se upp så det inte bränns.

Lägg auberginerna på ett uppläggningsfat, ringla över det heta chilismöret och sedan vitlöksyoghurt. Piffa med hackad persilja. Eller mynta för den delen. (Jag hade varken det ena eller andra och strödde på lite gräslök för att få lite färg.)

Avnjut genast. 



Kommentarer

Populära inlägg