Surdegsbröd - #1Bread



Surdeg har jag provat i olika varianter i flera år och det har blivit gott, absolut. Men det har inte blivit så där högt och luftigt med stora bubblor som de surdegsbröd man köper. Tills nu.

Jag hittade Gabriella Skogs konto på Instagram. Där, bland hennes sparade händelser, finns ett recept steg för steg som heter #1Bread. Och plötsligt lyckades jag! Detta är numera mitt favoritbröd. En sak jag alltid haft problem med är att få till det med tider för matning, knådning, vikning, jäsning. Om jag börjar vid fem-sex på eftermiddagen med det här brödet har jag ett nybakat bröd på morgonen därpå. Man behöver inte knåda, inga maskiner, bara tid och lite vikningar. Ja du förstår varför jag gillar det så skarpt.

Mjölmängden kan ändras lite fram och tillbaka beroende på vilket mjöl du har. Du får prova dig fram till lagom mycket. Degen ska vara lite småkletig. Jag har bakat på dinkelmjöl, vårvete och manitoba cream och de har alla blivit bra. Dinkel är lite mer svårflörtat förstås. Det vill inte jäsa upp i lika stora bubblor. 

Jäst eller inte? Det är nog en smaksak. Jag har stöttat med antingen en smula färsk jäst eller ½ tsk torrjäst. Och du, saltet ska i enligt receptet. En gång glömde jag mig och tjongade i det direkt och det påverkade brödet ska jag säga, så vänta med det tills efter autolysen. Jag tycker 13-15 g blir godast. I Gabriellas recept står det 10g vill jag minnas och det tycker jag blir lite klent.

Surdegsbröd -  #1Bread

1 bröd

375 g vatten
100 g surdeg
500 g vetemjöl
10-15 g salt + 1 msk vatten
ev en gnutta jäst

Mata surdegen
Ta fram och mata din surdeg på morgonen så att den hinner bubbla upp sig. 

Rör ihop degen
Häll vattnet i en bunke. Klicka i surdegen. Är det fjong i den så flyter den runt lite där i vattnet. Smula eventuellt i 2-3 g färsk jäst. Blanda om. 

Mät upp mjölet. Använder du torrjäst lägger du i det här och låter det stå i 5-10 minuter. Rör ner mjölet i vätskan. Använder du ett grövre mjöl tar du ca 50 g mindre. Jobba ihop till en kletig deg.

Autolys
Nu är det dags för autolys. Istället för att knåda fram glutentrådarna låter vi tiden göra  jobbet. Lägg på ett lock och låt stå i rumsvärme i 30min - 2 timmar beroende på hur mycket tid du har. 

Jäsning
Häll i salt och 1 msk vatten. Blanda runt tills saltet är jämt fördelat i degen. Nu ska degen jäsa i totalt 2 timmar. Men här behöver du vara hemma och pyssla om din deg. Var 30e minut ska du vika degen. Ta tag i degen i ena kanten, dra uppåt och vik över. Fortsätt varvet runt. Upprepa totalt 3 gånger. 

Utbakning
Din deg är ganska pösig nu. Häll upp den på ett mjölat bakbord och vik ihop uppifrån, nerifrån, från höger från vänster. Det var sista vikningen. Lägg degen med vikningen uppåt i en brödkorg med en mjölad handduk. En bunke går också bra, men degen ska ligga i något som ger den stöd att jäsa uppåt och inte glida ut åt sidorna.  Pyssla om ditt bröd en gång till. Ta tag lite i ytterkanterna, sträck uppåt och vik inåt och fäst in mot mitten. Detta gör du för att det som är undersidan just nu ska bli en jämn och fin ovansida sedan när du bakar av brödet.

Jäsning
Mjöla brödet och vik över kanterna på handduken. Nu ska brödet jäsa 8-10 timmar i kylskåp. Natti, natti!

Gräddning
Sätt ugnen på 250 grader. Gärna med en baksten i. Man kan ha en plåt i ugnen också så att den är varm och så stjälper man upp brödet på den. Jag skjutsar in brödet på bakstenen med en pizzaspade. 
Stjälp upp brödet på pizzaspaden eller den  heta plåten. Snitta brödet. Detta är viktigt. Snittar du inte kan brödet inte resa sig. Det går att göra med kniv men ett rakblad eller en snittkniv är mer effektivt. Man kan göra tjusiga mönster, men det bästa är ett långt snitt rakt över brödet. Då kan det resa sig som på bilden. 

Ställ in i ugnen och spraya in vatten med en sprayflaska. Fukten ger dig en hårdare skorpa. Sänk ev temperaturen något. Grädda i ca 35 minuter tills brödet fått fin färg och har en innertemperatur på 98 C.

Svalna på galler. Låt svalna helt innan du skär i det. 


Tips! Får du som jag bröd över som torkar och blir jobbigt att äta? Skär det i tärningar, lägg i en påse och frys in. Superbra att ta fram när du vill ha krutonger eller blir sugen på panzanella



Kommentarer

Populära inlägg