Panzanella



Har du lite halvgammalt (surdegs-)bröd över? Gör den här salladen! Har du inte lite halvgammalt (surdegs-)bröd över? Ta nåt nytt bröd och gör den här salladen!

Jaaa, det var ungefär det jag ville säga.

Panzanella

4 portioner

4 skivor ljust lantbröd, gärna någon dag gammalt
2 små rödlökar
1 kg tomater i olika färger
1 liten ask sardeller i olja
2 msk kapris (gärna inlagd i salt om du kan hitta det)
6 msk olivolja
2 msk rödvinsvinäger
salt och nymalen svartpeppar
färsk basilika

Bryt brödet i bitar med händerna.  Rosta det i ugnen 175 grader C i cirka 15 minuter tills det är rostat och torrt.

Skala rödlöken och dela den, skär löken i tunna skivor. Lägg löken i iskallt vatten en stund. Häll av den i ett durkslag.

Skär tomaterna i klyftor och dela sardellfiléerna i på längden. Salta ur kaprisen om du använder saltinlagd.

Lägg upp brödbitarna på ett stort fat. Lägg på tomaterna, strö över kapris och sardellfiléer. Ringla över lite olivolja och droppa över vinäger. Salta och peppra. Blanda runt salladen ordentligt. Riv över basilikabladen.

Mina kommentarer: Mitt bröd var mörkt, men det smakade finfint ändå.Jag hade vanliga kapris inlagda i sån där syrlig lag. Och basilikan glömde jag. Men oj vad familjen åt! Det var inte nåt kvar på tallriken.  Vi åt den som tillbehör men den kan säkert fungera som ensamrätt för två en varm sommardag när man inte är jättehungrig.

Kommentarer

Populära inlägg