Paprikasoppa



Vår matbutik har börjat lägga frukt och grönt som sjunger på sista versen i påsar som man kan ta och scanna till rejält nedsatt pris. Igår fångade jag en sådan påse full med röd paprika och betalade inte många kronor för den. Sedan fick jag fundera lite på vad jag skulle hitta på med all paprika. 

Det är maj månad, men det är vinter i luften. Iskalla vindar har dragit in och vi hade frost imorse. Och när jag skulle cykla hem haglade det. Så det kändes faktiskt helt normalt att satsa på en varm soppa till kvällsmat.

Jag hittade ett recept med kokosmjölk i... men jag var inte sugen på det, och hade ett paket bacon i kylen som jag tänkte jag skulle göra av med. Så det blev något mittemellan. Och så hade jag två tomater som börjat se ledsna ut. Ner med allt i soppan bara. 

Paprikasoppa på rostad paprika

4 portioner

Ingredienser
4-5 röda paprikor
2 tomater
1 lök
1 vitlöksklyfta
olivolja
1 msk tomatpuré
6 dl grönsaksbuljong
2½ dl havregrädde
en gnutta chilistark sås
kanske lite socker?
salt och peppar

Garnityr
Knaperstekt bacon eller vegobacon
iMat Fraiche

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader. Halvera och rensa paprikan och lägg dem med skinnsidan upp på en plåt tillsammans med halverade tomater. Låt gå i ugnen ca 30 minuter tills skalet på paprikorna fått blåsor och börjat svartna så smått.  Ta ut paprikorna och lägg i en skål och sätt plastfolie över. Låt svalna något lite.

Hacka lök och vitlök och fräs på medelvärme i olivoljan. Fräs tomatpurén med löken en minut eller två. Lägg i tomater och grönsaksbuljong. 

Dra skinnet av paprikan och skär den grillade paprikan i lite mindre bitar. Ta grytan av värmen, lägg ner paprikan i grytan, och mixa soppan slät med en stavmixer. Ställ tillbaka grytan på värmen och häll på havregrädden. Rör om och smaka av. Spetsa till smakerna med lite chilistark sås, sriracha, tabasco, sambal oelek eller liknande. (Jag använde makens hemmagjorda chilisås gjord på rökta chilifrukter - riktigt god!) Salta, peppra... smaka av. Lite socker kanske för att balansera syran?

Om du vill ha bacon till så klipp den i mindre bitar och knaperstek den. (Häll i baconfettet i soppan, det ger sälta och smak.)

Servera med ett gott bröd. 

Kommentarer

Populära inlägg