Kanelbullebrioche i CrockPot


Instagram är en fantastisk inspirationskälla när det gäller matlagning och bakning. Jag satt och slötittade igenom händelser på de konton jag följer och fastnade på Zoë Francoises konto när hon bakade i sin CrockPot. Det lät ju spännande. Har tänkt baka bullar i flera veckor utan att det blivit av, och brioche har jag tänkt göra i flera år utan att det blivit av, så nu var det väl äntligen dags att få ändan ur vagnen. Allt i ett liksom. 

Det är lite svårt att hänga med i hennes instruktioner för hon korshänvisar till flera olika recept. Dessutom visade hon hur hon gräddade i en 18 cm form som hon ställde i sin CrockPot. När jag stod där med degen  (där jag halverat mängderna i hennes grundrecept) och tittade på storleken på den jästa degen insåg jag att det här skulle inte gå. Därför satte jag helt enkelt ner degen i pottan med lite bakplåtspapper under. 

Vad gäller tid funkade det inte heller. I hennes recept skulle bullen gå i en timme på Hög. Jag tror jag var uppe i två timmar innan bullen kändes genomgräddad. Den får ju ingen färg på ovansidan så man fick kika på sidorna så att det inte blir för hårt gräddat där och peta på ovansidan för att avgöra om degen är bakad.

Brioche är ju mer ett bröd än en bulle och jag tänker att jag nästa gång ska ha mycket mer kanel och socker som fyllning. Jag tänker också att en variant med citronzest i degen och kardemumma i fyllningen kan bli alldeles fantastiskt gott. Det gav mersmak i alla fall så jag återkommer när jag experimenterat vidare. 

Kanelbullebrioche i CrockPot

1 stor bulle 

170 g fingervarmt vatten
½ tsk torrjäst
½ tsk salt
4 ägg
85 g honung
170 g smält smör
500 g vetemjöl

Fyllning
Smör/margarin
socker
malen kanel

Gör så här
Knäck äggen i en skål och rör runt så att gulorna går sönder. Smält smöret/margarinet och låt svalna något lite. Lägg i torrjäst, salt, honung och vatten. Rör runt. Häll i det smälta smöret och sist vetemjölet. Arbeta runt till en lös deg. Eller är det en tjock smet? Man får jobba med en träslev några minuter tills degen är smidig.

Lägg på ett lock eller en handduk och låt jäsa i två timmar i rumstemperatur. 

Efter det ska degen kalljäsa i flera timmar i kylen egentligen. Men eh, det glömde jag. Degen jäste så väldigt fint och efter tre timmar kavlade jag ut den. 

Kavla ut till en rektangel precis som när du gör kanelbullar och bred smör över hela ytan. Pudra över kanel och strösocker. Knussla inte :) Rulla ihop till en rulle. (Här hade det nog varit enklare med en kylskåpskall deg nu när jag tänker efter.)

Nu kan du välja mellan att skära rullen i stabbiga bitar och ställa på högkant så att det ser ut typ som butterkaka. Eller så kan du skära rullen på längden, fläta ihop de två delarna och rulla till en bulle som jag gjorde här. Så dumt att jag inte tog bilder på hur det ser ut. Lovar att uppdatera nästa gång jag gör det här så att ni ser hur man gör. 



Ställ ner bitarna eller bullen på ett bakplåtspapper, antingen i en lämplig form som passar i din CrockPot eller direkt i Crockpoten som jag gjorde. Lägg på locket och kör på Hög. Som sagt stod det i Zoës recept att det skulle räcka med en timme, men jag körde snarare i två.  Peta på din bulle och känn efter hur degen känns - känns den degig eller bakad? 

När den är klar tar du upp den och låter bullen svalna på galler. Det jobbiga är att låta den svalna innan man skär i den för det doftar så ljuvligt!






Kommentarer

Populära inlägg