Kryddig bönröra


Vi har under en tid ökat antalet vegetariska måltider i familjen. Det är lite av en utmaning i vår multiallergiska familj. Numera försöker vi äta vegetariskt på vardagarna och så sprallar vi loss med grillat på helgerna. Men den här helgen utmanade vi oss med en grillkväll med vegetariskt. ELLE Mat& Vin hade flera spännande recept vi ville testa. En underbar lördag, solsken och trädgårdsfix, en löparrunda - och plötsligt var klockan mycket och magarna hungriga. 

Vi hade planerat grillade vegetariska biffar, grillade majskolvar och grillade majstortillas med grillad paprika och mole. Klockan var mycket och jag började läsa receptet och eh... oj, jaha, rätt många steg och SKIT vi hade glömt köpa majstortillas och jag fick åka och fixa och ... 

Det slutade med att jag freestylade i köket. Jag utgick från grundreceptet men gjorde en snabbare enklare variant. Den här bönröran smakar riktigt gott och vi åt den på nygrillade tortillas tillsammans med våra grillade biffar, grillad paprika och rödlök.

(Jag tror att receptet i tidningen dras med ett för Sverige ganska vanligt översättningsfel. Det står "kummin" i receptet. Och nope, jag kan inte tro att det ska vara vår svenska brödkummin här utan spiskummin. Cumin = spiskummin. Caraway = kummin.)

Bönröra

4 portioner

1 pkt avrunna svarta bönor
½ pkt krossade tomater
1 hackad gul lök
1 hackad klyfta vitlök
½ tsk chipotle chilipulver
½ tsk ancho chilipulver
25 russin
½ tsk torkad timjan
1 tsk spiskummin
½ tsk mald kanel
1/4 tsk mald kryddnejlika
1/4 tsk mald kryddpeppar
1 tsk kakao
1 tsk farinsocker + ev mer vid avsmakning
salt
olja

Gör så här
Fräs lök och vitlök på mellanhög värme i oljan tills de är genomskinliga. Häll på alla kryddorna och fräs helt kort under omrörning. Häll i de krossade tomaterna och rör om. Låt puttra några minuter. Skölj av de svarta bönorna och lägg dem i kastrullen. Rör om och låt allt bli varmt. Mixa ihop röran med en stavmixer. Smaka av - jag behövde både mer salt och mer farinsocker för att få till rätt smak.

Servera tillsammans med majstortillas och grillad paprika. Eller något annat - den här röran är god till mycket i sommar. 





Kommentarer

Populära inlägg