Vegansk risgrynsgröt i CrockPot

Risgrynsgröt är starkt förknippat med jul för mig. Men eftersom jag inte tål mjölk så bra får jag oftast avstå. Men i år provade jag ett veganskt recept som dessutom gör sig själv i slow cookern. Man tjongar ner ingredienserna i grytan, sätter igång den och går och lägger sig, och så väntar varm och god gröt på en till frukost. Kan det bli bättre?

Receptet är på 8 portioner och det är ganska mycket. Men jag försökte göra på halva mängden, och det gick bra men då hade gröten en hinna på morgonen. Det går fint att ställa överbliven gröt i kylen och värma på morgonen därpå.

Jag provade att göra en omgång på mandelmjölk också och det gick fint. Så man kan prova sig fram till sin egen favorit.

Min kanel är inte i såna där snygga rullar som man köper i snabbköpet, och den gav inte bara smak, utan också färg. Så min gröt blev lite brun. Inte så vackert vit gröt alltså men o så god! Tror att det är dalchinikanel, och den är pepprigt stark. 

Grejen med slowcooker, min är av märket CrockPot, är att man inte behöver passa gröten. Slowcookern håller en låg, jämn temperatur i flera timmar och tillagar maten varsamt. Om du väljer etiketten CrockPot här på bloggen får du fler förslag på mat som lämpar sig för slowcooker.

Uppdatering julen 2023: Den här julen kom jag i säng i vanlig tid, alltså runt elva-tolv. Brukar nog inte vara klar med allt förrän runt tvåsnåret faktiskt. Det innebar att gröten gick lite för lång tid faktiskt, och blev överkokt. Den blev brun fast jag glömt kanelen, så det är något i havremjölken som karamelliseras tror jag. Så koka inte längre än sex timmar är mitt tips. 

Vegansk risgrynsgröt i CrockPot

8 portioner

4 dl grötris
2 liter havremjölk
1 tsk salt
1 msk socker
1 st kanelstång
1 tsk vaniljpulver

Lägg ner allt i grytan och rör om. Lägg på locket och ståll in slowcookern på låg och kör i 6 timmar.

Rör om och häll ev på lite mer mjölk för att få önskad konsistens. Ät som varm gröt med lite socker, mald kanel och en skvätt havremjölk.


Kommentarer

Populära inlägg