Mango- och kokosris


Man kan göra oändligt mycket med ris som bas. Här är en risrätt med kokos och mango signerad Yotam Ottolenghi i hans kokbok Plenty. Han beskriver det som en sallad, men du kan såklart ha den som tillbehör eller som en rätt på buffén.  Gott är det i alla fall. Och vackert med alla färger.

Mango- och kokosrissallad

4 portioner

100 g jasmin- eller basmatiris
1 tsk margarin eller smör
1 1/4 dl vatten
20 g thaibasilika
150 g camargueris
1 röd paprika, finskivad
10 g grovhackade färska myntablad
10 g grovhackade färska korianderblad
2 salladslökar, finskivade
1 färsk röd chili, urkärnad och finhackad
rivet skal och saft från 1 citron
1 stor eller 2 små mangor, skurna i 2 cm stora tärningar (eller ett paket fryst mango)
60 g rostade saltade jordnötter, grovhackade
1½ dl kokosflingor
2 msk jordnötsolja
25 g friterad schalottenlök
salt


Gör så här
Börja med riset. Lägg jasminris och smör i en liten kastrull på medelhög värme. Tillsätt lite salt, vattnet och hälften av basilikan (låt bladen sitta kvar på stjälken). Koka upp, lägg på lock och låt sjuda på låg värme i 15-20 minuter. Ta bort och släng basilikan. Sprid ut riset på en bricka så det svalnar.

Koka det röda riset i rejält med vatten (som om du skulle koka pasta, men utan salt) i 20 minuter, eller tills det är genomkokt. Låt rinna av och sprid ut det på en bricka så att det svalnar.

Plocka bladen på den återstående basilikan och hacka dem grovt. Lägg dem i en stor skål. Tillsätt jasminriset, det röda riset och resten av ingredienserna utom schalottenlöken och rör om - försiktigt, annars går mangobitarna sönder. smaka av med salt. Lägg upp salladen  i portionsskålar och garnera med friterad schalottenlök, om du vill. 

Mina kommentarer: Jag följde inte receptet helt. Jag kokade kokosflingorna tillsammans med jasminriset. Jag använde "rött thairis" vilket var det enda röda ris jag hittade. Och så använde jag fryst mango som jag la i skålen och hällde det varma riset över. Då blev riset kallt och mangon tinade. Jordnötterna serverade jag bredvid pga allergi och så hoppade jag över schalottenlöken. Och, ja just det ja, koriandern strödde jag bara över min egen portion. Bara jag som gillar. 

Kommentarer

Populära inlägg