Blomkålsmacaroni


Jamie Oliver igen. Nytt försök ur boken om mat på 30 minuter. Och jag hoppade över efterrätten den här gången också. Men jag gjorde salladen och dressingen och eh, nä det var inte så gott. Men själva gratängen var god. Familjens samlade omdöme var dock "Mer bacon!" och ja, det kan jag hålla med om. Så jag tweakar receptet här - stryker det jag inte tyckte var gott och lägger till det som var gott och så ta-daaa! en nästan Jamie-oliver-gratäng.

Blomkålsmacaroni

4 portioner

2 paket bacon
1 blomkålshuvud
500 g torkade macaroni
250 g lagrad ost, tex cheddar
4 tjocka skivor lantbröd, surdegsbröd
några kvistar färsk rosmarin
2 vitlöksklyftor
2 dl creme fraiche
parmesanost till servering

Sätt på ugnen på 225 grader. Fyll vattenkokaren och dra igång den. 
Lägg baconet i en liten långpanna, ca 30x25 cm, lagom nog att göra gratängen i sedan. Lägg baconet ett och ett i pannan och ställ in den högt upp i ugnen. Håll koll så att du inte bränner baconet. Det ska bli gyllenbrunt krispigt.

Ansa blomkålshuvudet, skär bort den grova stammen och dela blomkålshuvudet i fyra delar. Ställ bitarna med rotdelen neråt i en stor kastrull. Häll på makaronerna, lite salt och sedan det kokande vattnet från vattenkokaren. Vattnet ska täcka makaroner och blomkål. Ringla över lite olivolja och lägg ett lock på glänt. Koka så länge som det står på makaronipaketet. 

Riv osten i matberedaren och häll över i en skål. Ta ut baconet när det är krispigt. Ta bort rivplattan och sätt i standardkniven. Lägg i baconet (låt fettet vara kvar i formen, det både smörjer och ger god smak) i matberedaren tillsammans med brödet, rosmarinen och en skvätt olivolja. Kör det till smulor.

Sätt ett durkslag över en stor bunke så att du kan spara på kokvattnet. Häll av makaronin och blomkålen och lägg det i formen där du stekte baconet. Blanda 2 dl creme fraiche med 3-4 dl av pastavattnet, osten och vitlöken. En gnutta vitpeppar sitter fint också. Häll det över makaronin och blomkålen. Toppa alltsammans med bröd- och baconsmulet och ställ in formen högt uppe i ugnen i ca 8 minuter så att gratängen får fin färg och börjar bubbla.

Servera genast tillsammans med en krispig sallad av någon favoritsort.

Mina kommentarer: Jag gjorde en liten form med en mjölkfri variant där jag använda veganost, Oatlys iFraiche och lite näringsjäst. I övrigt samma som ovan. Den fick klart godkänt.





Kommentarer

Populära inlägg