Fish and chips

Foto: Anders Hansson

På min födelsedag överraskade maken mig med en fritös. Jag har aldrig haft någon förut och ingen i familjen heller, så jag har liksom ingen koll på hur man gör, mer än att jag sett hur de friterad pommes när man köper hamburgare. Så jag skred till verket och googlade de bästa pommes fritesen. Jag skar jämnstora stavar, kokade dem i vatten med ättika, de fick vila sina tjugo minuter, sedan friterade jag i 140 grader, och till sist i 180 grader. De blev gyllenbruna och fina, smakade himmelskt men var alldeles mjuka :( 

Det är alltså inte så enkelt att fritera som jag trodde.

Jag provade sedan att fritera sötpotatis. Samma sak här; himmelskt goda men mjuka. HUR får man dem krispiga?

Nåja, skam den som ger sig. Maken önskade fish and chips och på koket.se hittade jag ett recept av Marcus Samuelsson. Jag insåg mina begränsningar och köpte frysta pommes att fritera på slutet, för fisken skulle nog vara min stora utmaning. Så rätt jag fick! Första omgången fastnade i botten på frityrkorgen, fisken trillade ur sitt frityrsmetsskal. Det var allt annat än vackert. Jag var på väg att ge upp där, men familjen hejade på mig att fortsätta. Så tredje omgången fick jag till det, och de tre bitarna (som du ser på bilden) blev riktigt fina. Efter det var frityrsmeten slut?!? Det skulle ju räcka till 600 gram? 

Nåja, jag får fortsätta öva helt enkelt. Här skriver jag ner de mängder som angavs i grundreceptet, men jag tänker att jag nästa gång gör 1½ gång frityrsmeten till 600 g fisk för att vara på den säkra sidan.

Förresten: Jag har läst mig till att man ska sila av sin frityrolja genom melittafilter mellan gångerna. Det fungerar överhuvudtaget inte alls. Efter 1-2 dl slutar det rinna igenom. Någon som kan ge mig ett bra tips?

Fish and chips

4 portioner

600 g filé av vit fast fisk, skuren i 12 ungefär lika stora bitar (jag använde torsk)
Fryst pommes där det står på förpackningen att du kan fritera den.

Frityrsmet
1 tsk bakpulver
1 msk maizena
2 dl vetemjöl
saften av två limefrukter
1 dl öl
2 dillkvistar
salt och peppar
3 dl olja till fritering

Till servering
tidningspapper om du vill
citronklyftor
aioli / remouladsås / majonäs / ketchup

Gör så här
Blanda nästan allt vetemjöl (ta undan lite att vända fiskbitarna i), maizena och bakpulver i en skål.
Finhacka dillen och blanda med öl och limesaft. Häll försiktigt ner ölblandningen i mjölblandningen. Salta och peppra. Rör om och låt svälla i 20 minuter innan fritering.

Hetta upp oljan till 160 grader i en kastrull med höga kanter eller i en fritös. Vänd varje fiskbit först i mjöl och sedan i smeten. Fritera dem gyllenbruna, cirka 5-7 minuter. Lägg på hushållspapper att rinna av.

Fritera pommes fritesen i den värme och den tid som står på förpackningen. Salta och rör om.

Servera, helst i en strut av tidningspapper, eller på en tallrik,  tillsammans med aioli och citron.

Mina kommentarer: Frityrsmeten blev nästan för syrlig för min smak. Jag tror jag nöjer mig med 1 lime nästa gång. Och så tänker jag göra mer smet så att det räcker till all fisk. Men i övrigt blev den fantastiskt god och krispig!

Kommentarer

Populära inlägg