Nypotatis i ugn



Ibland behöver man inte krångla till det. När nypotatisen kommer äter vi kokt potatis nästan varje dag. Kokt med lite salt och dill i kokvattnet. Å vad gott det är! Men sedan börjar vi börja ha lite variation och då klämmer vi till med ugnsbakad potatis. Det är så enkelt så det är knappt ens ett recept.

När du köper din färskpotatis - sikta på de små potatisarna. Skala potatisen och lägg i en ugnsfast form. Potatisarna ska täcka formens botten i ett enda lager. Lägg ner hela vitlöksklyftor med skal och allt, 2-3 klyftor per person om ni älskar vitlök lika mycket som vi.  Skvätt över generöst med olivolja, salta och dra några varv med pepparkvarnen. Strössla över lite torkad timjan. Rör om så att alla potatisar är täckta av olja och kryddor.

Skjuts in i ugnen! 45-50 minuter i 225 grader varm ugn. När det gått en halvtimme kan du skaka om formen lite för att få färg lite överallt.

Serveras till nygrillat kött med en god sås och goda grönsaker. Löjligt gott.

Kommentarer

  1. Varför skala nypotatis? Jag rostar min med skal.

    SvaraRadera
  2. Skala och skala - jag kör den i min Ingrid från Nils-Johan som skaver bort det yttersta. Men jag står såklart inte med potatisskalare. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg