Niklas picklade gurka



Om du brukar handla på ICA har du säkert sett deras erbjudande om att köpa "Grilla med Niklas". Det gjorde jag och där hittade jag det här receptet på picklad gurka. Det påminner lite om pressgurka i smaken, men med en skön twist av fläder. Hur han kom på smakkombinationen kan man undra, men den funkar.

Det låter som mycket flädersaft i originalreceptet, och andra gången jag gjorde gurkan glömde jag att skala den som du ser på bilden och så tog jag lite för lite flädersaft. Det blev inte alls lika gott. Så snåla inte med flädersaften. Inte hade jag färsk chilifrukt heller, så det blev lite chiliflingor och det blev *host* rätt starkt.

Snabbt, enkelt och läckert tillbehör till grillat.

Picklad gurka

4 portioner

½ gurka
½ chilifrukt, nedre delen
1 dl outspädd flädersaft
äppelcidervinäger
salt

Skala gurkan och skär den i tunna skivor. Skölj chilifrukten och skär också den i tunna skivor. Lägg gurka och chili på en skål eller djup tallrik och häll över flädersaft. Skvätt över äppelcidervinäger efter smak och salta. Blanda om och låt dra några minuter före servering.


Kommentarer

Populära inlägg