Rostad majsröra

Foto: Anders Hansson

Goda röror och såser kan man inte få för många av. Detta recept publicerades i Lantliv Mat & Vin som en del i en buffé. Smaken blev mycket god efter att man rostat majskornen och jag kan tänka mig att denna sås funkar både till grillad kyckling, grillat kött, pulled pork och tacos. Den tar en liten stund att göra men är väl värd besväret.

Rostad majsröra

10 bufféportioner

2 burkar majs om 340 g
½ dl olivolja
1 vitlöksklyfta
1 krm chiliflakes
1 msk pressad lime
salt och malen peppar
ev chiliflakes till garnering

Sätt ugnen på 225 grader. Låt majsen rinna av. Bred ut majsen. Rosta i ugnen tills de får en mer mörkgul färg, ca 10 minuter. 

Mixa ihop de rostade majskornen med en stavmixer och smaksätt med olivolja, vitlök, chiliflakes, limejuice, salt och peppar.  Garnera med chiliflakes vid servering.

Mina kommentarer: Jag gjorde halv sats och använde mer än ½ dl olja för att få röran krämig. Och jag använde ganska mycket limejuice för att få till en god smak. Så smaka dig fram till vad du tycker är gott. 

Kommentarer

Populära inlägg