Linssoppa med dragon



Soppa är snabb och god vardagsmat. När jag bodde i Göteborg åt jag gärna i saluhallen. Det fanns en restaurang med grekisk mat där som serverade en väldigt god soppa. Som pricken över i ringlade de i lite vitlöksvinäger vid servering. Det var så underbart gott. Den soppan har jag aldrig lyckats härma, men när jag smakade denna soppa fick jag någon slags flashback. Tänk vad mycket minnen det sitter i smaker och dofter!

Soppan är snabb att laga av saker du säkert har hemma. Receptet hittade jag i Allt om Mat nr 16 2011.

Linssoppa med dragon

4 portioner

1 gul lök
½ msk smör
2 dl puylinser
1 burk krossad tomat (400 g)
knappt 1 lit vatten
1-2 grönsaksbuljongtärningar
1 msk vinäger
½ msk hackad dragon

Skala och finhacka löken och fräs den mjuk i smör. Skölj linserna. Häll ner linser, krossad tomat och vatten. Smula ner buljongtärningar. Koka upp och låt soppan sjuda under lock i 20 minuter. Rör om någon gång under tiden.

Smaksätt med vinäger och dragon och servera med bröd.


Kommentarer

Populära inlägg