Brunkans ljusa



Efter att ha fått en utmärkt vetesurdegsgrund och dessutom lyckats hålla den vid liv var det dags att baka på den igen. Jag bläddrade i Bröd från Brunkebergs bageri av Heléne Johansson igen och hittade det här receptet.

Nu är det ju det här med att få ihop surdegsbaket med heltidsjobb. Jag satte degen på morgonen, men hade inte tid att låta den gå igång och jäsa tillräckligt, så det blev inget av treslaget och det. Den åkte in i kylen för tidigt, så när jag kom hem på eftermiddagen hade den inte jäst nämnvärt. Den fick stå framme några timmar så att jäsningen kom igång och sedan åkte den in i kylen igen, hela natten och hela dagen. Nästa dag efter jobbet tog jag fram degen och formade den till två limpor. Sedan fick den jäsa ett par timmar till.  Och sen fick den in i ugnen.

Brödet blev gott med både syra och sälta.

Brunkans ljusa

2 bröd

500 g vatten
100 g vetesurdeg
150 g rågsurdeg
5 g jäst
800 g vetemjöl med hög proteinhalt
20 g honung
30 g havssalt

Dag 1Blanda alla ingredienser utom saltet. Arbeta degen i hushålls maskin i 10 minuter, eller för hand minst dubbelt så länge. Tillsätt saltet. Arbeta degen i ytterligare 5 minuter. Låt degen vila i bunken i 30 minuter.

Lägg degen i en oljad plastlåda med lock. Vik försiktigt - utan att trycka - ena sidan av degen mot mitten, därefter andra sidan för att slutligen vända på hela degen så att undersidan hamnar uppåt (treslag på bagarspråk). Låt degen jäsa i 30 minuter och gör sedan om vik- och vändningsproceduren. Ställ in degen i kylen och låt den jäsa över natten.

Dag 2Sätt ugnen 250 grader.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord och skär den i två delar med vass kniv på längden. Lägg försiktigt upp de två degbitarna på en plåt med bakplåtspapper. De får plats bredvid varandra på samma plåt. Ställ in bröden i ugnen , stäng ugnsluckan och sänk genast temperaturen till 200 grader.

Grädda bröden i ca 35 minuter eller tills brödens innertemperatur är ca 98 grader.

Låt bröden svalna på galler.

Mina kommentarer: Jag hade ingen pigg rågsurdeg hemma så jag tog 250 g vetesurdeg och ersatte 200 g av vetemjölet med rågmjöl istället. 


Kommentarer

Populära inlägg