Bulgurröra i filopaket med kyckling och mandusås


Hemma hos mor bläddrade jag igenom hennes veckotidningar och fastnade för det här receptet i Året runt. Kryddorna i bulgurröran för tankarna till det persiska köket - vilket i mitt huvud krockar med såsen, som snarare känns asiatiskt. De var fantastiskt goda var för sig, men jag tror inte jag kommer att servera dem tillsammans fler gånger. Mandusåsen tog över smakerna från bulgurröran, och det är väl inte meningen?

Barnen älskade kryddningen och en av döttrarna lyckades klämma i sig ett helt filopaket själv. Det måste väl vara högsta betyg?

Bulgurröra i filopaket med kyckling och mandusås

4 pers

2 grillade kycklingfiléer
1 pkt filodeg
4 dl okokt bulgur (jag tog 3)
ca 5 dl grönsaksbuljong (jag tg 6)
1 kanelstång
3 kryddnejlikor
5-6 katrinplommon
5-6 torkade aprikoser
½ dl russin
1 tsk kardemumma
½msk spiskummin
1 tsk mald kanel
saften från 1 apelsin
2 msk olivolja
1-2 färsk mynta, finhackad
½ dl rostade hela hasselnötter
½ granatäpple

Koka bulgur efter anvisningarna  på paketet i grönsaksbuljong samt kanelstång och nejlikor.
Koka upp torkade katrinplommon, aprikoser och russin i lite vatten i 3 min. (jag skar dem i mindre bitar först) Häll koket med vatten och allt över den färdigkokta bulgurn. Krydda med spiskummin, kardemumma, kanel och apelsinsaft, olivolja, färsk mynta och lägg i de rostade hasselnötterna. Blanda ihop allt med kycklingilfén skuren i mindre bitar.

Sätt ugnen på 225 grader. Låt filodegsarken tina om de varit frysta, dela dem försiktigt och pensla på olivolja. Ta 2-3 ark på varandra för varje filopaket. Fördela bulgurröran i mitten på ett ark och gör ett knyte. Lägg knytena på en plåt med bakplåtspapper och grädda paketen i 15-20 min. Servera med mandusås och dekorera med granatäppelkärnor.

Mandusås

4 pers

2 cm ingefära
1 chilifrukt
2 vitlöksklyftor
1 knippe koriander
3 msk ketjap manis
1 msk honung
saften från 3 färska lime

Hacka ingefära, chili, vitlök och koriander. blanda detta med ketjap manis, honung och lime. Låt stå ett par timmar så att smakerna förenas. Servera såsen kall.

Mina kommentarer:  Det här kan absolut serveras som festmat! Det är tjusigt att servera och ganska enkelt att göra.  Såsen var jättegod, men den är mer asiatisk och jag tycker såsen tog överhanden från knytena. Hellre hummus och aubergineröra nästa gång tänker jag. Men mandusåsen funkar nog väldigt fint till grillad fisk, och ris och någon asiatisk sallad. Jag använde bara saften från ½ apelsin, jag hackade hasselnötterna och vi festade loss på ett helt granatäpple :) Det går säkert att ersätta kycklingen med Quorn om man vill hålla rätten vegetarisk. 

Kommentarer

Populära inlägg