Vit romglögg

Fotograf: Elisabet Lindberg

Efter en vinterpromenad smakar det väldigt gott med glögg. Och nog för att det finns ett stort utbud av både alkoholfria och alkoholhaltiga färdiga glöggsorter att välja mellan, men det är ändå roligare att göra sin egen. Vår favorit har i många år varit dunderglöggen, men den kräver framförhållning. Redan i oktober behöver man ut och leta svagdricka för att ha glögg till första advent. Den här glöggen kräver nån dag bara - och den blir rackarns god! Receptet hittade jag i Lantliv Mat&Vin.

Vit romglögg
6½ dl färdig glögg

6 dl halvtorrt vitt vin
1 dl strösocker
1 stjärnanis
6 kapslar grön kardemumma
2 kanelstänger
½ dl vit rom

Blanda 1 dl vin med socker, stjärnanis, lätt krossade kardemummakapslar och kanelstänger. Låt stå över natten.

Häll blandningen i en kastrull. Tillsätt resten av vinet samt rommen, och värm försiktigt. Servera glöggen rykande varm.

Mina kommentarer: Över natten? Nä, jag blandade ihop allt vin med kryddorna på morgonkvisten och lät stå tills det var dags för glögg på sen eftermiddag. Och vinet, ja man tager vad man haver, så det blev ett torrt chardonnay istället för halvtorrt vin. Stjärnanis hade jag inte hemma på morgonen så det petade jag i sedan jag varit i affären. Då tog jag ungefär två stjärnor (de var lite sönder) istället för en och den smaken gick igenom tydligt i glöggen - men det var bara gott!


Kommentarer

Populära inlägg