Spröda pepparkakor


Det är väldigt enkelt att sätta egen deg och har du inte gjort det förut så prova i år. Kom bara ihåg att man  måste sätta degen minst ett dygn före man ska börja kavla och grädda kakorna. Degen behöver stå till sig över natten. Tidigare har jag publicerat Eksta pepparkakor och Rosendals pepparkakor som är favoriter här hemma. De är kryddiga och knäckiga. I år testade jag ett nytt recept som jag fått av min kollega Linda. De här pepparkakorna är mer mördegsaktiga i konsistensen, lite högre, lite sprödare. Det hänger nog samman med den stora mängden smör man har i degen.

Jag allergianpassade degen och gjorde den på mjölkfritt margarin som ju är mjukare än riktigt smör. Det påverkade nog degens konsistens. Degen var allt annat än lättbakad. Spröd, skör, och det var hopplöst att kavla och vända degen på det sätt jag är van vid. Delvis berodde det på det mjölkfria margarinet, men Linda berättade att hon ofta rullar degen i rullar och sedan helt enkelt skär kakor och gräddar. Ett annat tips är att se till att degen är riktigt riktigt kall när man kavlar och tar ut kakor.

Gillar du spröda mjöliga pepparkakor är detta degen för dig! Och när du står och svär över att degen är svårkavlad så minns att jag varnade dig :)

Spröda pepparkakor

2 dl ljus sirap
½ dl vatten
3½ dl socker
1½ msk mald kanel
1½ msk mald ingefära
1½ msk malda nejlikor
250 g rumsvarmt smör
250 g margarin
1 kg vetemjöl
1 msk bikarbonat

Blanda socker, sirap, vatten och krydda i en kastrull. Sjud på mellanvärme tills sockret löst sig. Lägg matfettet i en stor bunke och häll den varma sockerblandningen över det. Blanda bikarbonaten med mjölet och häll i mjölet i bunken. Blanda tills degen är jämn (men inte längre!)

Låt degen stå i kylskåp minst ett dygn innan du ska baka ut den. (Håller i ca 1 vecka i kyl, så du måste inte baka ut allt på en gång.)

Kavla ut degen tunt och ta ut kakor med mått, alt rulla degen till rullar, 5-7 cm i diameter och skär kakor. Grädda kakorna i 200 graders ugn i 3-5 minuter. Passa noga - de bränner lätt!


Kommentarer

  1. Har du också probelm med att hitta laktosfritt smör? Har varit restat i flera veckor på "mitt" kvantum. oerhört irriterande mitt i tillverkning av julgodis och kakor. Eller är det mjölkproteinet du ville undvika kanske...

    SvaraRadera
  2. Eftersom vi har mjölkproteinallergi att ta hänsyn så kör vi helt mjölkfritt. Laktosfritt funkar inte. Hoppas du hittar, för smaken är ju annorlunda.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg