Adventsbullar

Det bästa med internet är att man får kontakt med människor man aldrig skulle träffat annars. På nätet finns det så många mattokiga människor som älskar ämnet mat och som mer än gärna delar med sig av recept och erfarenheter. Så fick jag fatt i det här receptet och det har blivit en favorit hos oss. Nästan så jag struntar i att baka lussebullar faktiskt. Hon som gett mig receptet har gett mig två tips ang dessa bullar;
1) låt dem inte bli för mörka i ugnen. Ju ljusare, desto bättre,
2) göm dem långt ner i frysen om du bakar dem i god tid inför advent, annars har du inga kvar trots den stora satsen.

Det går bra att halvera receptet. Och nedanför originalreceptet har jag skrivit in hur jag gör när jag halverar och allergianpassar.

*** *** ***

Uppdatering december 2015: Vet ni? Jag har misslyckats med de här bullarna ett par år i rad och liksom tappat sugen. De har blivit torra och trista. Jag har ju inte i kesella eftersom vi har mjölkproteinallergi i familjen, och det påverkar resultatet. Så i år provade jag med degen från lussekatterna istället, men gjorde runda bullar och lade i mandelmassefyllningen. Det blev jättegott! En deg lussebullar blev 48 femtiogramsbullar. Till det gjorde jag en fyllning på 200 g mandelmassa, 100 g mjölkfritt margarin och drygt 1 msk socker.

*** *** ***

Adventsbullar
ca 150 bullar

Vetedeg
100 g smör
1 lit mjölk
100 g jäst
2 tsk bakpulver
2 tsk salt
1 msk socker
2.5 lit vetemjöl

Fyllning
500 g mandelmassa
200 g smör
2 dl socker

Saffranssmet
6 st kuvert saffran à 0,5 g
1 msk vatten
250 g smör
2 dl vit sirap
2 dl socker
3 st ägg
2 burkar kesella à 250 g

Utbakning
1½-2 dl vetemjöl
1 ägg
pärlsocker och/eller mandelflarn

Gör så här
Börja med vetedegen. Smält smöret, häll på mjölken och låt allt bli fingervarmt. Lös upp jästen i lite av mjölk-smör-blandningen och slå sedan över resten. Blanda i bakpulver, salt och socker. Häll i mjölet och arbeta till en deg, helst i maskin (det är mycket deg!) i 5 minuter. Degen ska släppa bunken. Låt jäsa.

Gör fyllningen genom att riva mandelmassan och blanda med smör och socker. Det går enkelt med elvisp.

Gör saffranssmeten. Koka upp vattnet och lös upp saffranet i 1-½ msk av det. Rör i rumsvarmt smör och socker. Rör sedan ner sirap, ägg och kesella. Det blir en lös smet.

När vetedegen jäst till dubbel storlek är det dags att sätta på ugnen. 225 grader C för vanlig ugn, 200 grader C för varmluftsugn. Blanda saffranssmet och vetedeg. Det är kladdigt och kletigt men det går. Häll på mer vetemjöl. Degen ska släppa bunkens kanter.

Placera ut bullformar på plåtar. Vispa ut ett ägg med lite vatten. Klipp upp eventuell påse med mandelflarn och ha pärlsockret till hands.

Häll ut degen på bakbordet. Dela den i småbitar som du sedan plattar ut i handen och lägger ca 1 tsk av fyllningen i. Nyp ihop degen så att det blir en liten boll med fyllningen i mitten, och lägg bollen i bullformen med skarven nedåt. Bullen ska se helt slät ut.

När du är färdig med en plåt är det bra att pensla med ägg direkt och dekorera med pärlsocker och/eller mandelflarn. Låt jäsa tills bullarna går tillbaka efter ett lätt tryck med fingret.

Grädda dem gyllene, men inte bruna. Tar ca 10 minuter i min ugn.


Mjölkfria adventsbullar
ca 5o bullar

Vetedeg
50 g mjölkfritt margarin
5 dl soja- eller havremjölk (jag tycker det är svårt att baka på rismjölk)
50 g jäst
½ tsk bakpulver
1 tsk salt
½ msk socker
1.25 lit vetemjöl

Fyllning
250 g mandelmassa
100 g mjölkfritt margarin
1 dl socker

Saffranssmet
3 st kuvert saffran à 0,5 g
½ msk vatten
½ msk konjak
frön från ½ vaniljstång
150 g mjölkfritt margarin
1 dl vit sirap
1 dl socker
1 ägg

Utbakning
Så lite vetemjöl som möjligt
1 ägg
pärlsocker och/eller mandelflarn

Gör så här
Börja med vetedegen. Smält margarinet, häll på sojamjölken och låt allt bli fingervarmt. Lös upp jästen i lite av vätskan och slå sedan över resten. Blanda i bakpulver, salt och socker. Häll i mjölet och arbeta till en deg, helst i maskin i 8 minuter. Längre om du jobbar för hand. Degen ska släppa bunken i originalreceptet, men jag brukar få en ganska lös det. Frestas inte att lägga i mer mjöl, bullarna blir aptorra (vet av erfarenhet).. Låt jäsa medan du gör fyllning och saffranssmet.

Gör fyllningen genom att riva mandelmassan och blanda med margarin och socker. Jag river mandelmassan i matberedaren, tar bort rivskivan och sätter dit knivarna istället, och kör ner margarin och socker. Men det går såklart att riva på rivjärn och arbeta ihop i en bunke.

Gör saffranssmeten. Koka upp vattnet och lös upp saffranet i 1-½ msk av det. Blanda i lite konjak och vaniljfrön. Rör i det mjölkfria margarinet och socker. Rör sedan ner sirap och ägget. Det blir en lös smet.
Blanda saffranssmet och vetedeg. Det är kladdigt och kletigt men det går. Häll på lite vetemjöl om maskinen bara slirar runt. Degen ska släppa bunkens kanter enligt originalreceptet, men när jag hällt i så mycket mjöl har mina bullar blivit torra och tråkiga. Så håll degen lös.

Nu är det dags att sätta igång ugnen.  225 grader C för vanlig ugn, 200 grader C för varmluftsugn.

Placera ut bullformar på plåtar. Vispa ut ett ägg med lite vatten. Klipp upp eventuell påse med mandelflarn och ha pärlsockret till hands.

Häll ut degen på väl mjölat bakbord. Den är lös och du får fösa runt den med en degskrapa. Mjöla händerna och dela degen i småbitar som du sedan plattar ut i handen. Lägg ca 1 tsk av fyllningen i mitten av degbiten. Nyp ihop så att det blir en liten boll med fyllningen i mitten, och lägg bollen i bullformen med skarven nedåt. Bullen ska se helt slät ut enligt originalreceptet...vilket den inte gör när den är lite kletig, men det jämnar ut sig när den jäser. Hellre saftig och lite ruff, än torr och slät tänker jag.

När du är färdig med en plåt är det bra att pensla med ägg direkt och dekorera med pärlsocker och/eller mandelflarn. Låt jäsa tills bullarna går tillbaka efter ett lätt tryck med fingret.

Grädda dem gyllene, men inte bruna. Tar ca 10 minuter i min ugn.

Frys in dem du inte äter upp direkt. Saffransbullar blir snabbt torra och tråkiga.

Kommentarer

  1. Jag tycker det är så häftigt när det sprider sig. Igår hittade jag dem till salu på torget!

    SvaraRadera
  2. De är ju så goda, så det är ju inte konstigt att fler anammar dem :) Tack för receptet -ME- !

    SvaraRadera
  3. Så goda de verkar vara! Kul med annat än lussebullar.

    SvaraRadera
  4. ok, dessa låter def. något som jag borde prova. älskar det mesta med saffran i, och så är där ju inga russin i dessa, hurra!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg