Pilgrimsmusslor med svart trumpetsvamp, potatispuré och brynt fänkålssmör

Svart trumpetsvamp - Craterellus cornucopioides - kallas också för "skogens svarta guld". En riktigt god matsvamp som förgyller en måltid. Jag är så lyckligt lottad att jag fick en hel burk med torkad svart trumpetsvamp av min snälla moster. Det gäller såklart att använda dessa dyrgripar till något riktigt gott. I den härliga tidskriften Diné&Dryck hittade jag ett recept jag bara måste prova. Detta är resultatet. En ljuvlig blandning av svamp och pilgrimsmussla som absolut förhöjs av ett och annat inslag av fänkål. (Och här använde jag fänkål jag fått i present. Visst har jag underbara vänner som förser mig med ätbara presenter!) Smakkombinationen är underbar. Våga prova!

I ursprungsreceptet serveras tre pilgrimsmusslor per person som en hel rätt... men som förrätt kan jag tycka att en mussla är alldeles lagom. Vackert blir det på tallriken också.

Pilgrimsmusslor med svart trumpetsvamp, potatispuré och brynt fänkålssmör

4 personer

12 pilgrimsmusslor
salt och nymalen vitpeppar
olivolja för stekning
3 dl svart trumpetsvamp, rensad
1 dl hackad gräslök
smör för stekning
250 g mandelpotatis
3/4 dl grädde
½ dl mjölk
2 msk smör
salt
100 g smör
½ tsk fänkål, torkad

Potatispuré: Koka potatisen på låg värme så att den inte går sönder. När potatisen är mjuk låter du den ånga av. Koka under tiden upp mjölk, grädde och smör. Vispa ihop potatisen med hjälp av elvisp, tillsätt vätskan lite i taget. Smaka av med salt.

Musslorna: Lägg pilgrimsmusslorna på hushållspapper så de blir torra. Krydda med salt och peppar. Värm en panna med olivolja och stek musslorna ett par minuter på vardera sidan så att de blir gyllenbruna (men stek inte för länge, för då blir de sega och trista). Lägg på en plåt.

Svampen: Värm smör i en panna och bryn svampen knaprig. Strö över gräslök.

Fänkålssmör: Lägg smör och fänkål i en kastrull och bryn fänkålen tills den fått en ljusbrun färg.

Servering: Sätt ugnen på 180 grader. Värm pilgrimsmusslorna i 3 minuter. Lägg varje mussla ovan på en klick potatispuré på en vacker tallrik och toppa med svamp och brynt smör.

Mina kommentarer: Lite klyddig rätt för att få allt att tajmas och hållas varmt. Jag håller hellre potatispurén varm än musslorna, för överstekta musslor är inte roliga att äta. På bilden ovan hade jag vanlig potatis i purén och hade missat köpa gräslök. Men det var ljuvligt gott ändå.

Kommentarer

  1. Ser mycket gott ut. jag fann en hel del av det svarta guldet i skogen idag och ser nu fram emot att få testa ditt recept med pilgrimsmusslor.

    SvaraRadera
  2. Det var en riktig höjdare!
    Tack för bra recept.
    /Malena

    SvaraRadera
  3. Vad roligt! Lite pyssligt att hinna göra om man har huvudrätt att ta hand om också men såååå gott!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg