Oooey Goooey Brownies

Foto: Ninna Lindblad

Man kan tävla i allt. Man kan tävla i att hitta på godaste kakan. Det gillar jag, för jag vill ju gärna hitta nya goda recept på godsaker. Därför är sajten Cake of Sweden ett trevligt ställe att surfa in på. I år kom dessa brownies på andraplats, och jag har väntat på rätt tillfälle att få testa att baka och äta dem. Och de höll vad de lovade vill jag mena! Kladdigt krämigt möter segtuggigt. Och så choklaaad såklart. En snudd på perfekt kaka alltså. Enligt mig i alla fall. Maken fnös och tyckte det var för sött. Själv har jag aldrig förstått uttrycket "för sött". Vaddå "för sött"? Förstår inte vad som menas.

Kakan räcker verkligen till 16 bitar och varje person behöver inte mer än just en bit, för den är klumpedunstung. Perfekt avslutning på en i övrigt lätt middag, som pricken över i.

Ta lite tid på dig om du ska baka dessa brownies. Att koka dulce de leche tar 3-4 timmar och sedan ska kakan hinna sätta sig också innan den ätes. Å andra sidan - om du ska göra den i förväg så göm den för all del. Annars finns inget kvar till det tänkta serveringstillfället.

Oooey Gooey brownies
med marshmallows, kola och chokladtryffel
16 bitar

Botten
120 g smör
120 g mörk choklad
3 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 krm salt
100 g hackad mjölkchoklad

150 g grovt hackade marshmallows

1 burk sötad kondenserad mjölk, ca 400 g, att koka till Dulce de Leche.

Chokladtryffeltäcke
125 g hackad mjölkchoklad
125 g hackad mörk choklad
1½ dl vispgrädde

Gör så här
Koka dulce de leche genom att lägga en oöppnad konservburk med sötad kondenserad mjölk i en kastrull med vatten så att burken täcks. Koka sakta i 3-4 timmar. Ibland behöver man fylla på med vatten - hela konservburken ska vara täckt med vatten hela tiden.

Sätt ugnen på 175 grader. Gör botten genom att smälta smöret och den mörka chokladen över vattenbad i en ganska stor bunke. Rör sedan ner socker, vaniljsocker och ägg i smörblandningen. Blanda vetemjöl och kakao och sikta ner i smeten. Rör sist i den hackade mjölkchokladen och rör så att smeten blir jämn och fin. Bred ut smeten i en smord plåt, ca 20x30 cm (alltså mindre än en långpanna). Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter.

Ta ut kakan ur ugnen och strö över marshmallows. Sätt in kakan igen och låt marshmallowsen precis smälta, utan att ta färg. Ta ut kakan igen.

Öppna konservburken som kokat klart och svalnat lite. Mjölken har förvandlats till en härligt tjock kolakräm. Bred ut dulce de leche över marshmallowlagret.

Koka upp grädden till tryffeln, rör i den hackade chokladen och låt smälta. Vispa tryffeln slät. Bred tryffeln över dulce de leche-lagret.

Brownien kan förvaras i rumstemperatur det första dygnet, men sedan behöver den förvaras i kylskåp.

Mina kommentarer: Jag tycker att receptet på Cake of Sweden är lite bristfälligt. Därför har jag försökt göra det ännu tydligare här. Tex att det är sötad kondenserad mjölk och hur stor en burk är. Det kan ju finnas mer än en tillverkare liksom. Jag klippte inte i marshmallows utan köpte en påse med småmarshmallows (jättegott i en kopp varm choklad förresten - om du får några över). Sista meningen har jag också försökt förtydliga, utifrån hur jag tolkade ursprungsreceptet.

Kommentarer

  1. Mmmmm! Kakan fick också omdömet "god kaka" av en mig närstående kock. Vilket i hans fall är detsamma som WOW! Vilken kaka!

    SvaraRadera
  2. Det ska bli intressant att se hur den bär sig åt när den satt sig i kylen över natten. Som vilad i rumstemp ett par timmar och sen i kyl i en enstaka, var den provsmakade kanten för hård och...typ slemmig. Borde kanske gräddat marshmallowsen lite stabilare? Kokat dulchen lite mindre än tre timmar för aningen mjukare resultat? Och tryffeln blev lösare än jag ville ha den med, fast den ser ju ut som på din bild, det gör den. Dessutom misstänker jag att jag börjat äta bättre mat, för den var så söt att håren på tårna krullade sig. Det är _inte_ ett normalt ME-uttalande - det hade tidigare varit en ren omöjlighet.

    SvaraRadera
  3. -ME- tryffeln stelnar i kylen, kanterna kan man skära bort om man vill och min dulce blev krämigt mjuk på tre timmar. Jag har levt på GI Rivstart och det tog _inte_ bort mitt sötsug, så var glad! Du kan ju göra nån GI-kaka istället :)

    SvaraRadera
  4. Anna Larsson Kollegan din!27 oktober 2010 kl. 22:34

    På tal om små godbitar. Provade att göra cream tea scones, men skippade citronskal och använde vanligt mjöl + bakpulver istället. Toppen! http://www.masterchef.com.au/date-and-lemon-scones.htm.

    Inte för allergiker eller GI-fantaster ;D

    SvaraRadera
  5. Jag har skippat GI och är en lyckligare människa ;) Låter jättespännande.

    SvaraRadera
  6. Härligt chokladig kaka det där, måste testa! Kan ju göra små bitar om den är söt eller stora.....trevlig blogg du har!

    SvaraRadera
  7. Låter som ett strålande recept, och en riktigt snygg bild därtill! :)

    SvaraRadera
  8. Nu har jag terstat de här gudomligt goda browniesen. Tack för inspirationen! // Camilla K

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg