Blågul citronkaka

Ännu ett recept ur Rosendals trädgårdscafé, en populär kokbok som fått några år på nacken. Om du inte har den redan så håll utkik under februaris bokrea. Där brukar den säljas för en spottstyver. Som sagt har jag haft lite problem med att lyckas med recepten ur den här boken. Men den här kakan blev god på första försöket. Syrlig med en lätt beska från de syltade apelsinskalen, och så krasar det gott av vallmofröna. Fast jag strödde formen med vanligt skorpmjöl istället. Nästa gång ska jag gå hela vägen med vallmofrön. Jag fegade ur den här gången :)

Blågul citronkaka

175 g smör
2 ägg
skal och saft av 1 citron
2 msk syltade apelsinskal
3/4 dl blå vallmofrön
2 dl vetemjöl
ca 2 dl blå vallmofrön att beströ den smorda formen med

Smält smöret och låt det svalna något. Blanda ner socker, ägg, citronskal och -saft, syltade apelsinskal och till sist mjölet. Häll upp smeten i en smord och vallmobeströdd form, ca 23 cm i diameter.

Grädda kakan i 180 grader i cirka 35 minuter. Pudra eventuellt kakan med florsocker och servera med vispgrädde.

Kommentarer

  1. Hej! Jag blev så glad när jag hittade det här receptet eftersom kakan på Rosendals är så god! Men du har glömt att ange sockret i ingredienserna samt när man blandar ner vallmofrön.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg