Banankaka med mandelmassa


Jag läste Mia Öhrns krönika i magasinet Baka (Mat&Vänner specialutgåva) där hon ondgör sig över slarvigt skrivna recept. Slutknorren på krönikan lyder: "Det som främst irriterar mig är att bagarnas och konditorernas ignorans när det gäller förhållandena i ett hemmakök leder till att många tror att de inte kan baka. När man har provat några dåligt genomarbetade recept och allt har blivit pannkaka är det lätt att tro att det är ens eget fel. Så är det inte - alla kan baka! Däremot kan inte alla skriva recept."

Den krönikan fick mig att ta fram boken "Rosendals Trädgårdscafé" - en bok av bland annat Monika Ahlberg, känd från Monikas mat. Jag har misslyckats med snudd på allt jag provat ur den boken och jag har inte fattat hur den har kunnat bli så populär. Det gick så långt att jag la boken i ett hörn och gav upp tanken på att någonsin göra något mer ur den. Men efter den här krönikan så tänkte jag att "det var väl själva fasiken också!", och så började jag bläddra i den igen. Jag gav mig i kast med den här banankakan och tänkte att om inte Monika tänker åt mig, så får jag tänka själv!

När jag gjort denna kaka förut har den blivit för rinnig. Den här gången hade jag en lite mindre form och tog ett ägg mindre än vad som angavs i receptet. Efter angiven tid var den fortfarande väldigt lös, så jag sänkte värmen och lät den stå 10 minuter till. Sen ska den inte vara helt torr såklart - det är meningen att den ska vara lite kladdigt krämig i mitten. Det är en kaka som behöver sätta sig i kylen, gärna över natten. Och det står det inget om i receptet...

Banankaka med mandelmassa


2-3 bananer
5 ägg
3 dl strösocker
150 g mandelmassa
3½ - 4 dl vetemjöl
1 dl pärlsocker
75 g smör

Skala och skär bananerna i skivor. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Riv mandelmassan och blanda ner den i äggsmeten tillsammans med mjölet. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 23 c m i diameter. Tryck ner och strö över bananbitar. Häll på pärlsocker och hyvla till sist över smöret.

Grädda kakan i 175 grader i 30-40 minuter. Servera med lättvispad grädde.

Kommentarer

Populära inlägg