Hilmas lingonkaka


Ännu ett recept från systrarna Eisenmanns bok "Två systrars söta". En klassisk lingonkaka fyller köket med ljuvligt kryddigt doft medan den bakas. Och det är inte dumt att avnjuta den med en kopp nybryggt te. Receptet är så enkelt att jag nästan tror jag skulle kunna memorera det. Tre treor och resten ettor liksom :)



Hilmas lingonkaka

3 dl strösocker
3 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk malda nejlikor
1 tsk malen kanel
1 tsk bikarbonat
1 dl mjölk
1 dl rårörda lingon eller lingonsylt


Vaniljglasyr
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
ca 1 msk vatten


Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och mjöla en avlång form, ca 2 liter.
Vispa ägg och socker poröst. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Tillsätt mjölk och lingon.


Häll smeten i formen och grädda i ca 50 minuter. Kakan är färdig när den släpper från kanterna och en provsticka är torr. Låt kakan svalna helt.


Blanda ingredienserna till glasyren och ringla över kakan.


Mina kommentarer: Jag använde lingonsylt till kakan på bilden och därför ser man inga hela lingon. Skulle tro att färska lingons syra hade stått väl mot kryddorna. Hoppade även över glasyren. Men till fest kan jag tro att glasyr + lite färska lingon blir strålande vackert.

Kommentarer

Populära inlägg