Fiskfiléer limone

Fisk är gott och nyttigt. Tyvärr äter vi inte alls lika mycket fisk nu som vi gjorde när vi bodde i Göteborg. Utbudet var mycket större där - och priserna lägre. Dessutom har vi två till runt bordet som tycker till om maten. Vit fisk är ingen favorit, medan lax ätes med mycket god aptit. Alltså har jag försökt hitta recept som gjort den vita fisken lite mer attraktiv. Och här lyckades jag minsann! Detta recept fick två tummar upp och kommentaren "det här får du laga igen mamma!"

Det är egentligen enkelt som baraste den, ett riktigt vardagsrecept. Det är hämtat ur Anna Bergenströms härliga bok "Kärlek, oliver och timjan".

Fiskfiléer limone
4 port

700 g vit fisk
1 tvättad citron
½-1 tsk salt
2 msk vetemjöl
nymald svartpeppar
3 msk fint hackad bladpersilja
smör eller margarin och olivolja

Till servering
Kokt eller pressad potatis
citronklyftor
sockerärter eller broccoli

Blanda på en stor flat tallrik rivet skal av citronen med vetemjöl, persilja, salt och peppar. Vänd fiskfiléerna i mjölblandningen och skaka av överflödigt mjöl.

Stek varsamt i en blandning av olivolja och smör. Vänd helst bara en gång i pannan. Tunna filéer tar bara någon minut på varje sida medan tjockare torsk- och gösfiléer behöver 2-3 minuter per sida. Stek inte för länge bara!

Servera genast med kokt/pressad potatis, citronklyftor och grönsaker efter behag.

Mina kommentarer: Jag tyckte inte att mängden mjöl räckte, kanske för att min frysta fisk gick i många konstiga bitar när jag försökte dela på filéerna och jag fick mer yta än vad Anna räknat med. Och jag skulle kunna tänka mig ännu lite mer citronskal för det är verkligen jättegott.

Vill du göra rätten mer GI-anpassad istället byter du ut vetemjölet mot sojamjöl.

Kommentarer

Populära inlägg