Saffranskaka


Tiden räckte inte till för att baka lussekatter i år. Och här stod jag med dyrbart saffran som jag fått fråga efter i butik efter butik för att hitta (otroligt ont om saffran i år). Nåt måste man ju göra med det. Så det blev en saffranskaka enligt Leilas recept ur "A Piece of Cake" istället. Den blev riktigt god och gick snabbt att svänga ihop.

Saffranskaka

1 sockerkaka

3 ägg
2½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
½ g saffran
1 msk ljus rom
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
smör och kokosflingor till formen

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, socker och vaniljsocker riktigt vitt och pösigt. Smält smöret och häll i mjölk, saffran och rom. Blanda i den ljumma smörblandningen i äggpöset. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd ner det i smeten. (Leila påpekar att man inte får vispa i mjölet, för då blir kakan seg.)

Smöra och bröa en form med kokosflingor. Häll i smeten och grädda kakan i mitten av ugnen 25-30 minuter. Prova med en sticka, den ska inte bli kladdig.

Låt kakan svalna i formen lite innan du stjälper upp den på en tallrik eller ett galler för att svalna helt.

Vid servering är det vackert att pudra över lite florsocker.

Mina kommentarer: Inte hade jag någon rom hemma, utan tog av min mat-och-bak-flaska med Eau de Vie. Funkade fint. Kokos hade jag inte heller utan tog sesamfrön. Det blev både vackert och gott. Det där med att inte vispa i mjölet vet jag inte hur farligt det är. Vad jag lärt mig så ska man inte vispa för mkt när man väl fått i bakpulvret (och det får man ju oftast tillsammans med mjölet), utan bara precis så att allt blivit väl blandat.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg