Oxfilé med balsamicosås och chevregratinerat basilikamos


Internet är fantastiskt! Det finns matlagningsintresserade överallt som delar med sig av sina bästa tips. Här är en härlig festmeny som jag hittat på ett community där jag kikar in ibland. När jag googlar hittar jag ett recept som liknar detta jag skriver här, men är ändå inte detsamma. Tror nog att det här är strået vassare :) Det är såsen som gör susen. Utan såsen blir moset lite jolmigt.


Oxfilé med balsamicosås och chèvregratinerat basilikamos
6 portioner

Balsamicosås
1½ msk strösocker
3 msk god balsamvinäger
½ flaska rött vin
3 msk kalvfond
1 msk maizena majsstärkelse
2 msk smör
ev lite salt

Chèvregratinerat basilikamos
6 ark filodeg
750 g mjölig potatis
3 äggulor
2 msk smör
1 tsk salt
2 krm peppar
20 finhackade basilikablad
½ pressad vitlöksklyfta
smör till pensling
6 tunna skivor chèvre


Gör så här:
Balsamicosås - Smält sockret i en liten kastrull och låt det bli ljusbrunt men inte bränt. Dra kastrullen åt sidan och häll på vinägern. Se upp då det kan skvätta lite. Tillsätt rödvin och kalvfond och rör om. Koka ihop 10-15 minuter utan lock. Rör ut maizenan i lite vatten och häll i den kokande såsen. Koka upp igen och låt puttra en minut eller två tills den tjocknat lite. Hit kan du förbereda.

Precis innan servering värmer du upp såsen och vispar i smöret. Smaka av med salt.

Chèvregratinerat basilikamos - Låt filodegen tina om du köpt fryst. Skala och koka potatisen. Häll av vattnet och stöt sönder potatisen. Tillsätt smör, äggulor, salt, peppar, vitlök och basilika. Skär filodegsarken i ca 10x10 cm stora rutor. Smält ett par matskedar smör och pensla degarken, alla lager. Lägg ner i hålorna i en muffinsplåt med den smörpenslade sidan nedåt och nyp till hörnen. Varje håla ska ha ca 2-3 filodegsark med smör emellan.

Fyll med mos och lägg på getost. Gratinera i nedre delen av ugnen i 225 grader i 12-15 minuter tills dina små mospaket får vacker färg.

Stek oxfilén snabbt i smör så att det blir gyllenbrunt på ytan, men rosa i mitten. Det tar inte lång tid. Stek absolut inte för länge! Salta och peppra.

Servera filé, mospaket och sås tillsammans med fräscha grönsaker.

Lyxigt och läckert!

Mina kommentarer: Mycket gott och ser verkligen lyxigt ut. Jag hade maizenaredning i istället för maizena + vatten och det gick utmärkt. När jag hällde på balsamicovinägern blev sockret till en klump men det var bara att vispa på och hälla på lite vin i taget så löste det upp sig. ½ vitlöksklyfta? Rena skämtet! "There are two things you can't have a little of: garlic and pregnancy." Jag tog självklart en klyfta till en mindre mängd mos :)

Kommentarer

  1. Det här blev vi bjudna på till nyårsmiddag. Supergott!! Vår kock lade pinjenötter högst upp i mos-knytena innan de sattes i ugnen, så att de blev rostade. Mums!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg