Saltimboccalax


Länge kom det en kille och sålde Kvällsposten till oss på helgerna. Själva tidningen bläddrade jag förstrött i, för på lördagarna var det bilagan som var det mest intressanta. "Leva & bo" heter den och innehåller trevliga inredningstips - och recept på god mat. I nummer 25 2009 hittade jag ett recept på Saltimboccalax med palsternackor som såg hemskt gott ut. Passar ju finfint för vår salvia prunkar verkligen i trädgårdslandet. Vi har hur mycket som helst!

Nu har vi ju ett kök som är upp-och-ner på grund av en vattenläcka, så jag ser till att det mesta vi tillagar är på grillen. Och det funkar ju fint i denna sommarvärme. Alltså har jag inte följt receptet till punkt och pricka (som om jag någonsin gör det...). Här nedan hittar du receptet så som det presenterades i tidningen, och sedan har jag lagt till mina ändringar som en kommentar.

Saltimboccalax med palsternackor
4 portioner
ca 30 minuter

Saltimboccalax
600 g laxfilé
8 skivor parmaskinka
salt och svartpeppar
2-3 kvistar färsk salvia
½ dl olivolja
2 vitlöksklyftor
3 dl vitt vin

Rostad palsternacka
2 vitlöksklyftor
500 g palsternacka
olivolja
salt och svartpeppar
½ ask ruccola

Salviakräm
1/3 kruka salvia
1 msk majonäs
2 naturell turkisk yoghurt
salt och svartpeppar

Sätt ugnen på 225 grader, gärna grillfunktion. Skala och skär palsternackorna i tunna klyftor. Lägg dem i ungsfast form och blanda med finhackad vitlök, olivolja, salt och svartpeppar. Rosta mitt i ugnen i 25 minuter eller till palsternackorna fått rikligt med färg och är mjuka. Rör om då och då under tiden. Blanda ner ruccola strax före servering.

Hacka salvian grovt och mixa till en kräm med majonäs och yoghurt. Enklast med hjälp av en stavmixer. Smaka av med salt och svartpeppar.

Skär laxen i fyra portionsbitar. Salta och peppra runt. Lägg ut en skiva parmaskinka med tre små salviablad. Lägg ett par små salviablad ovanpå laxen och toppa med ännu en skiva parmaskinka. Fäst alltsammans med bindgarn så att du får som ett litet paket. Upprepa med alla laxbitar.

Hacka vitlök fint. Hetta upp en stekpanna med olivolja och fräs vitlöken mjuk på medelvärme. Lägg i laxpaketen och stek dem i cirka 2 minuter. Vänd och stek 2 minuter till. Slå på vitt vin och lägg på ett lock. Låt sjuda på svag värme cirka 3 minuter och ta därefter upp laxbitarna. Vispa runt i skyn och smaka av med salt och svartpeppar.

Servera laxen och skyn till palsternackorna samt salviakrämen.

Mina ändringar:
Inte tillagade jag laxen på spisen inte. Så jag la lite pressad vitlök på salviabladen och knöt ihop paketen. Sedan grillade maken dem under lock på klotgrillen - hett och kort. Lax ska nästan vara rå i mitten, då är den perfekt. Min själ gråter när folk tillagat lax för länge. Det är missbruk av fina råvaror!

Palsternacka hade jag, och sommarmorötter därtill. De fick följa med in i ugnen.

Salviakrämen körde jag inte i mixer utan hackade salvian ordentligt med kniv istället. Massor med salvia. Det blev jättegott!






Kommentarer

Populära inlägg