Grillad aubergine

Under sommaren grillar vi nästan allt; kött, fisk, fågel, grönsaker. Att grilla grönsaker är både gott och enkelt. En favorit är aubergine.

Länge tyckte jag att aubergine var trist och tråkig, grå och svampig, besk och fadd. Sen förstod jag hur man skulle tillaga den och nu är det snudd på favoritgrönsaken. Det gäller att låta den dra med lite salt först, då försvinner både det svampiga och det beska. (Ja jag vet, en del säger att det inte spelar någon roll, men jag har försökt både med och utan den där stunden i salt och jag menar att det visst spelar roll.) Sen ska man inte snåla med olivolja och slutligen ska man tillaga den på hög värme. Då blir det gott!

Grillad aubergine

Aubergine
Salt
Olivolja
Timjan
Citronsaft
Flingsalt

Skär auberginen i cm-tjocka skivor. På längden eller tvären är en smaksak. Lägg dem en och en utbredda på en skärbräda och strö över vanligt salt (här är flingsalt att slösa med gott salt). De skivor som har snittyta på båda sidor saltar du på båda sidor. Ställ åt sidan ca 15 minuter medan du gör annat som ska förberedas till grillen.

Nu har saltet dragit ur vätska ur auberginen. Torka bort vätskan från båda sidor av skivorna med lite hushållspapper. Häll upp lite god olivolja i en liten skål (ungefär en matsked skulle jag tro). Pensla skivorna med ett tunt lager olivolja på båda sidor, även "skalsidan". Strö gärna över lite timjan också.

Grilla skivorna kort över hög värme. De ska få kraftiga ränder och bli mjuka och goda - men se upp så de inte trillar isär när du försöker vända dem. Lägg de grillade aubergineskivorna på ett fat. Medan de är varma drisslar du över lite god olivolja, några droppar färskpressad citron och som pricken över i toppar du med lite flingsalt. Servera genast.

Väldigt väldigt gott till allt grillat.

Kommentarer

Populära inlägg