Pasta al limone

 



Jag gissar att man egentligen ska äta denna pasta som ensamrätt, men jag serverade den tillsammans med en italiensk kycklinggryta - fy på mig! Det finns lite olika varianter när man söker online, och jag fastnade för ett youtubeklipp där Marcus Aujalay visade sin version. Här kommer min tolkning av hans recept.

Pasta al limone

6 portioner

8 nystan torkad fettuccine
3 schalottenlökar
3 vitlöksklyftor
olivolja
2 citroner, zest och saft
2- 3 msk marscaponeost
salt och peppar
färsk salvia
parmesan eller grana padano att hyvla över

Gör så här
Koka upp rikligt med pastavatten och salta ordentligt. 

Finhacka lök och vitlök. Hetta upp olivolja på ganska svag värme i en låg vid panna. Låt löken och vitlöken mjukna sakta i olivoljan.

Hyvla av det yttersta gula skalet på citronen. Skär i tunna, tunna strimlor av citronskalet och lägg i en sil. Krama ur saften ur citronerna i en liten skål.

Häll citronsaften över löken och låt koka 5-10 minuter så att syran mjuknar och de söta tonerna kommer fram. Smaka på citronsåsen så att den börjat karamelliseras. 

Lägg pastan i vattnet och häng silen med de tunna citronskalsstrimlorna i pastakastrullen. Låt dem hänga där i det kokande vattnet i några minuter så blir de mjuka och goda. Lyft av citronskalen och ställ åt sidan. 

Rör om pastan och kolla att den är färdigkokt. Lyft över pastan i citronsåsen. Lägg i citronskalsstrimlorna och mascarponen. Salta och peppra. Rör om så mascarponen smälter i värmen och lägger sig runt pastan. Blir det för torrt kan du späda med lite pastavatten. 

Vänd ner färsk salvia och servera genast. Låt gästerna själva riva över parmesan eller grana padano.

Mina kommentarer Gör rätten mjölkproteinfri genom att välja veganska alternativ till osten. Parmesan kan ersättas med näringsjäst som har en nötigt umamismak.

Kommentarer

Populära inlägg