Kycklinggryta med italienska smaker

 



Jag har fått lära mig att i Italien äter man inte kyckling på det här sättet. Men jag kan leva med att inte vara helt korrekt i sammanhanget. Den här grytan var väldans god! Den går också snabbt att göra. Jag hittade receptet online och har gjort ett par små justeringar utifrån lust och vad jag hade hemma. Till exempel använder jag kycklinglårfilé istället för vanlig kycklingfilé. Det blir saftigare och godare. Och så la jag till schalottenlök. I ursprungsreceptet stod det "inlagd vitlök" och jag har inte luskat ut om det betyder samma som marinerad vitlök eller om det är något annat. Jag tog färsk vitlök istället helt enkelt.

Förbered alla ingredienser, måtta upp kryddor osv, så slänger du ihop denna gryta på mindre än en halvtimme. Vi åt den tillsammans med pasta limone och konstaterade att av de viner vi provsmakat under kvällen blev OranZ allas favorit i kombinationen med mat. 

Kycklinggryta med italienska smaker

6 portioner

1 kg kycklinglårfilé
25 gram smör
Lite olivolja
10 gram tomatpuré (vilket är en halv tub)
3 vitlöksklyftor, hackade
3 shalottenlökar, hackade
3 msk råsocker
½ tsk salt
1 tsk grovmald svartpeppar
2 msk torkad basilika
1 burk, ca 300 g, strimlade soltorkade tomater
ca 200 g avrunnen cocktailkapris (stora med skaft)

Gör så här
Skär kycklinglårfilén i mindre bitar. Hacka lök och vitlök. 

Smält smöret tillsammans med en skvätt olivolja i en väl tilltagen panna. Lägg i tomatpurén tillsammans med salt och råsocker. Fräs försiktigt under omrörning en minut (sockret bränner lätt). Lägg ner lök och vitlök. Fräs och rör nån minut.

Lägg ner kycklingen i omgångar så att du inte svalkar av pannan för mycket. Rör om och fräs. Fyll på med kyckling efterhand som temperaturen stigit i pannan igen. Krydda med basilika och svartpeppar.

Häll i hela burken soltorkade tomater, olja och allt. Låt fräsa ihop sig i 10 minuter. Lägg i kapris och rör om och låt gå i ca 10 minuter till. Kycklingen ska vara genomstekt men inte torr. 

Servera genast, gärna med pasta limone och en sallad. 




 



Kommentarer

Populära inlägg