Tahini Banana Bread


Banana bread är något mittemellan kaka och bröd. Sötare än bröd, men mer bröd än kaka. Ett jättebra sätt att göra av med bananer som håller på att bli övermogna. Det finns hur många recept som helst på banana bread. En del är förståndiga , ja till och med LCHF, andra är fulla av sötsaker. Jag har ett av dem här på bloggen. Men så trillade jag över det här receptet via instagram. Ett banana bread med tahini - det bara måste jag ju prova.

I mitt bröd ersatte jag valnötterna med solrosfrön av allergiskäl. Och det blev gott det också.

Receptet hittade jag på The Brick Kitchen och det är amerikanska mått. Jag har köpt ett set med mått på Clas Ohlson. Då behöver man inte hålla på och översätta och det blir busenkelt att följa amerikanska recept. 

Tahini Banana Bread

1 limpa

Ingredienser
1/4 cup (2/3 dl) olivolja
1/4 cup (2/3 dl) tahini
1/4 cup (2/3 dl) flytande honung
1/4 cup (2/3 dl) farinsocker
2 ägg
3-4 mosade mogna bananer plus 1 en banan att dela och dekorera med.  
1 1/4 tesked bakpulver
1 tesked vaniljpulver
1/2 tesked salt
1 cup ( 2 1/3 dl) vetemjöl
3/4 (knappt 2 dl) cup mandelmjöl 
125 g mörk choklad, grovhackad. 
1/2 cup (drygt 1 dl) grovhackade valnötter
sesamfrön att strö över

Gör så här

Sätt ugnen på 180°C och klä en avlång form med bakplåtspapper (skrynkla ihop det under rinnande vatten och krama ur, då blir det enklare att få pappret att stanna kvar i formen).
Rosta valnötterna i ugnen ett par minuter och hacka dem. 
Blanda olivolja, tahini, honung, farinsocker och ägg.  Rör ner de mosade bananerna. Rör sedan ner vetemjöl och mandelmjöl och slutligen chokladen och nötterna. 
Häll smeten i formen, dela en banan på längden och lägg snyggt ovanpå och strössla över sesamfrön. Baka i 40-50 minuter tills provstickan är torr (om du inte råkar pricka en chokladbit förstås).

Låt svalna i formen. 

Avnjutes i skivor tillsammans med kaffe eller te.  





Kommentarer

Populära inlägg