Srirachamarinerad kyckling



Den här söndagsmiddagen går till historien. Äldsta dottern konstaterade att "jag har aldrig haft en favoriträtt - men nu har jag en!". Vi satt till slut och åt ris indränkt med skyn från kycklingen. Det. Var. Så. GOTT!

Jag hittade originalreceptet på sajten Eatwell 101 men gjorde om det lite grann. Och det blev gott, riktigt gott. Jag tog inte riktigt så mycket Srirachasås som i originalreceptet, men du kan ju öka mängden om du vill, och för att marinaden skulle räcka ökade jag lite på oljan.

Srirachamarinerad kyckling

4 portioner

1 förpackning färska kycklinglår med ben, ca 900 gram
4 vitlöksklyftor, grovhackade
1 rejäl bit färsk ingefära, finriven
½ dl olivolja
1 msk Srirachasås (stark som hejsan)
1 tsk risvinäger
1 tsk strösocker
1 tsk fish sauce (nam pla eller nouc nam)
1 tsk nymald svartpeppar
2 tsk salt

2 lime i klyftor
färsk koriander


Sätt ugnen på 225 grader C.  Blanda hop vitlök, ingefära, olivolja, srirachasås, risvinäger, socker. fish sauce, salt och peppar i en ugnsfast form. Lägg ner kycklingen i formen och rör runt så att varje bit får ordentligt med marinad på sig. Låt stå i ca 15 minuter och marinera.

Sätt in kycklingen i ugnen i 45 minuter. Håll koll så att den inte bränns. Lägg i så fall lite bakplåtspapper över kycklingen de sista minutrarna,

Dekorera med limeklyftor och färsk koriander. Servera med nykokt ris och en grönsallad. Jag hällde upp en påse blandad sallad och hällde över granatäppelkärnor och pumpakärnor. Ta gärna en av limeklyftorna och pressa över både kyckling,sallad och ris när du ska äta. Och du - ris med skyn från kycklingen smakar himmelskt!




Kommentarer

Populära inlägg