Polentakaka med flädersmak


Jag köper gärna tidskrifter om mat och bakning, men "Hembakat" har jag aldrig fallit för av någon anledning. Så började jag följa @lindasbakinspiration på Instagram och där hänvisar hon till sin blogg med den hopplösa url:en http://tidningenhembakat.se/kategorier/bloggar/lindas-bakskola... och så, ja, var jag ju tvungen att köpa ett nummer. Och se! Vad mycket gott och spännande som fanns i den. En ny favorit.

Om du gillar goda kakor som man kan svänga ihop superlätt, ja då är detta en kaka för dig. Ner med allt i matberedaren och vips är smeten klar. Mycket enklare kan det inte bli. Om du väljer bort skorpmjölet och använder något glutenfritt alternativ blir hela kakan glutenfri.

Polentakaka med flädersmak

1 kaka, ca 8 bitar

175 g smör, rumsvarmt
2 dl strösocker
3 ägg
1 citron, saft och zest
2 tsk bakpulver
2 dl mandelmjöl
2 dl finkornig polenta

Flädersirap
2 msk vit sirap
2 msk koncentrerad flädersaft

Garnering
färska bär
sötmandel, skållad

Sätt ugnen på 175 grader C. Smörj och bröa en form, ca 20 cm i diameter. Lägg alla ingredienser i matberedare och kör ihop till en smet. Häll smeten i formen.

Grädda kakan mitt i ugnen i 35-40 minuter. Prova med en sticka om den är klar. Låt kakan kallna. 

Rör ihop flädersirapen och skeda den över kakan. Toppa med färska bär och mandel.


Kommentarer

Populära inlägg